ZABAWY INTEGRACYJNE ? DLACZEGO SĄ TAKIE WAŻNE?

W Pracowni z Oknem na Świat prowadzimy warsztaty integracyjne, które celują w integrację grup oraz zespołów klasowych (https://okno.edu.pl/integracja-grup-i-klas/). Elementem nie do przecenienia jest bowiem takie wprowadzenie grupy we współdziałanie, by dzieci w atmosferze zaufania, bezpieczeństwa i wzajemnej życzliwości podejmowały kolejne zadania. Niezależnie od tego, czy grupa uczestniczy w zajęciach rozwojowych, przedmiotowych, specjalistycznych, podstawą do nadbudowywania kolejnych treści jest akceptacja i stworzenie przestrzeni do wyrażania własnych opinii i spostrzeżeń.

Klasa, do której wchodzi nauczyciel, powinna nawiązać relacje wewnątrzgrupowe. Znakomicie sprawdzą się w tym celu rozmaite gry i zabawy integrujące. Co ważne, nauczyciel prowadzący gry integracyjne też powinien brać w nich udział, by zostać potraktowanym jak członek grupy. To dobry sposób na zacieśnianie więzi i zarazem budowanie zaufania.

ZABAWY INTEGRACYJNE w szkole

BINGO

To zabawa integracyjna, która świetnie sprawdza się w grupie, której członkowie się dopiero poznają. Opiera się na zasadach znanej gry pod tym samym tytułem. Dzieci mają za zadanie odnaleźć osoby, które zgadzają się ze zdaniami zapisanymi na kartce. Na kilkunastu polach tabelki wpisujemy wcześniej różne stwierdzenia, uczestnicy podchodzą do siebie i rozmawiają na błahe, codzienne tematy, które prowokują do dalszej wymiany informacji. Warto w tabelce wpisać na przykład:

?Znajdź osobę, która: ma psa, nie słodzi herbaty, uczy się hiszpańskiego, lubi tańczyć, jeździ na hulajnodze, ma młodsze rodzeństwo, pije wodę gazowaną, lubi gotować, umie grać na instrumencie muzycznym, urodziła się latem (i tym podobne)?. Można poprosić, bo czasami nie dzieje się to samoczynnie, by dzieci dopytały rozmówcę o jakiś szczegół związany ze stwierdzeniem: na przykład o imię brata czy dokładną datę urodzenia. Po zakończeniu rundy, kiedy we wszystkich polach zostaną wpisane imiona kolegów i koleżanek, można nawiązać grupową rozmowę i poprosić o komentarze. Gra świetnie wspomaga zapamiętywanie imion.

JAK PO SZNURKU

Ta sympatyczna zabawa integracyjna służy wymianie informacji. Prowadzący kładzie na podłodze w linii prostej kilkumetrowy kawałek sznurka (można zamiast tego przykleić kawałek taśmy malarskiej). Dzieci ustawiają się w przypadkowej kolejności wzdłuż przygotowanej linii, co najmniej jedną nogą przez cały czas zabawy muszą dotykać sznurka. Wtedy prowadzący prosi o ustawienie np. w alfabetycznej kolejności imion, według miesiąca urodzenia, według czasu docierania z domu do szkoły itp. Po każdej rundzie prosimy każdego o podanie dotyczących go danych, weryfikując tym samym poprawność ustawienia.

KTO TAK JAK JA?

To zabawa integracyjna, która świetnie podnosi poziom energii i sprzyja integracji grupy. Dzieci siadają na krzesłach w kręgu, krzeseł jest o jedno mniej niż uczestników zabawy. Na środku staje osoba bez krzesełka i mówi: ?Kto tak jak ja?? (lubi czekoladę, umie gwizdać na palcach, ma czarne buty itp.). Ci, którzy zgadzają się ze stwierdzeniem, wstają z miejsca i szukają innego krzesełka, stojący też próbuje usiąść. Kolejna osoba, która zostaje na środku, powtarza: ?Kto tak jak ja??, wymyślając kolejne stwierdzenie. Dla utrudnienia można dodać zasadę, ze nie wolno zajmować krzesła, które znajduje się tuż obok naszego, po lewej i prawej stronie.

PIRAMIDA SKOJARZEŃ

Gra nieco spokojniejsza, wymaga przygotowania kilku arkuszy flipchartowych oraz karteczek samoprzylepnych z zapisanymi dowolnymi wyrazami. Dzieci dzielimy na małe, najlepiej 3-4-osobowe grupy. Każda grupa losuje pięć wyrazów, przykleja je na dole kartki jako podstawę powstającej piramidy. Potem należy ustalić wspólnie skojarzenie dwóch wyrazów, wpisując je nad nimi, tak karteczka po karteczce powstają kolejne poziomy piramidy. Ta zabawa integracyjna opiera się na wymianie opinii, negocjowaniu, próbach rozumienia uzasadnień rozmówcy, ponadto pobudza do kreatywności i uczy zawierania kompromisów.

LUDZKA MASZYNA

Ta gra integracyjna może wymagać bliskiego kontaktu fizycznego. Warto uprzedzić o tym dzieci, dać możliwość zdecydowania, czy i w jakim stopniu chcą się w nią angażować.

Zadanie polega na utworzeniu przez uczestników ze swoich ciał działającej maszyny, np. pralki, samolotu, tostera itd. Można wspólnie z grupą wymyślać wynalazki nieistniejące, typu maszyna do strzelania goli, do prania brudnych skarpetek czy też do dmuchania balonów. Wszyscy członkowie grupy powinni wchodzić w skład zbudowanej maszyny.

Podczas wszystkich zabaw integracyjnych należy zadbać o bezpieczeństwo i komfort uczestników. Zawsze należy wyjaśnić reguły przez rozpoczęciem gry. I zawsze lepiej zakończyć ją, kiedy wszyscy dobrze się bawią i poczują niedosyt z powodu niemożności jej kontynuacji.