Pięć zabaw, które zintegrują Twoją klasę i Ciebie z nią
Pięć zabaw, które zintegrują Twoją klasę i Ciebie z nią
Pewnie każdy nauczyciel chce mieć zgrany zespół uśmiechniętych i współpracujących uczniów.
A pierwszy dzień szkoły to moment, kiedy już coś można powiedzieć o klasie.
Kiedy są potrzebne warsztaty integracyjne?
Kiedy patrzymy na zespół dzieci od razu widać, które dzieci są chętne do współpracy, a które chowają się po kontach. Czasem klasa, która uczy się ze sobą od kilku lat wracając po wakacjach wymaga tzw. reintegracji, czyli ponownej integracji. Wynika to często z faktu, iż dzieci zmieniły się podczas wakacji, zyskały nowe doświadczenia, dorosły i zmieniły im się wartości.
Innym przypadkiem jest sytuacja, kiedy zespół zmienia się, ponieważ pojawia się nowy uczeń, a inni odeszli. Nowa osoba to zawsze nowe zasady, wartości, pomysły. Reszta klasy albo za tym podąży albo stawi opór. Czasem nowa osoba to nowy lider. Każda z tych sytuacji będzie budzić emocje w zespole i może się pojawić konieczność porozmawiania o tym i zapewnienia wszystkim członkom grupy poczucia bezpieczeństwa, zarówno tym starym jak i nowym.
Zgrana klasa nie tworzy się jednak w jeden dzień!
Nawet kiedy mamy do dyspozycji najlepszy scenariusz lekcji wychowawczej i listę gier integracyjnych. Aby klasa miała cechy zgranego zespołu musi upłynąć trochę czasu, czasem nawet rok. To jest proces, w którym najważniejszą rolę odgrywa klasa wraz z wychowawcą. Choć rodzice nie są tu też bez znaczenia.
Poniższe gry i zabawy integracyjne to ćwiczenia, które pomogą nauczycielowi zintegrować klasę szkolną (nawet tę w liceum) z uśmiechem i na luzie. Bo któż nie lubi się bawić
I. Niech wstanie ten, kto ?
Cele:
- poznanie i integracja klasy szkolnej
- dodanie energii i pobudzenie
- Dzieci siedzą w kole na krzesłach.
- Jedna osoba stoi w środku koła rozpoczynając zabawę (nie ma swojego krzesła) mówiąc ?Niech wstanie ten, kto? (lubi banany, był w Londynie, potrafi jeździć rowerem…)?
- Osoby, których to dotyczy i np. lubią banany muszą zmienić miejsce siadając na innym krześle.
- Nie wolno siadać na krześle bezpośrednio sąsiadującym ze swoim po lewej lub prawej stronie.
- Kiedy część osób szuka nowych miejsc osoba mówiąca zdanie szuka dla siebie miejsca. W ten sposób ktoś inny pozostanie bez krzesła i rozpocznie kolejną rundę.
Uwaga: W tej zabawie należy ustalić zasady z klasą na temat tego, czego mówić nie wolno. Kiedy pojawi się niewłaściwe zdanie (np. Niech wstanie ten, kto nie lubi Maćka) należy natychmiast zareagować.
————
II. Bezludna wyspa
Cele:
- integracja klasowa i zgrany zespół
- stworzenie poczucia siły i mocy grupy
- zwiększenie zaufania wśród uczniów
- Każda osoba w grupie wymienia jedną rzecz, którą chce zabrać na bezludną wyspę. Nie ma żadnych ograniczeń i można zabrać nawet helikopter albo lakier do włosów. Ważne, aby przedmioty nie powtarzały się.
- Celem grupy jest dowiezienie wszystkich przedmiotów na bezludną wyspę.
- Następnie grupa wymienia się nawzajem swoimi przedmiotami mówiąc: Ja mam grzebień, co masz? Ja mam wodę. Wymienimy się?
- Wymiany dokonujemy kilka razy. Może się tak zdarzyć, że nasz przedmiot do nas wróci ? to jest ok.
- Po kilku minutach grupa siada na krzesłach i każdy podaję nazwę przedmiotu, z jakim został.
- Na koniec sprawdzamy czy mamy wszystkie rzeczy.
Uwaga: Czasem ktoś nie chce się wymienić. Nie zmuszajmy do tego dzieci. To jest dla nas informacja, że ta osoba nie czuje się na tyle bezpiecznie w tym zespole, żeby oddać swój przedmiot. Choć czasem powody zatrzymania swojej rzeczy mogą być inne.
————
III. Od A do Z
Cele:
- zgranie klasy
- integracja klasy szkolnej
- poznanie się nawzajem
- dodanie energii i uśmiechu
Grupa stoi w kole i ustawia się według jakiejś zasady np.:
- alfabetycznie ? imiona ? na początku koła będzie stała Ania a na końcu Zbyszek
- alfabetycznie ? ulice
- czasem dotarcia do szkoły ? od najkrótszego do najdłuższego
- miesiącem urodzenia ? na początki styczeń aż do grudnia
Uwaga: Trzeba uważać na to, co może zawstydzić dzieci i nie ustawiać się ani wzrostem, ani wagą, ani rozmiarem buta. Zwłaszcza w okresie dojrzewania mogą to być tematy drażliwe.
————
IV. Czarodziejska kostka
Cele:
- integracja klasy szkolnej
- dowiedzenie się o sobie nowych rzeczy
- Grupa siedzi w kole.
- Każda osoba, która rzuci kostką musi podać tyle informacji o sobie, ile wypadnie oczek.
- W innej wersji uczestnik zabawy może np. podawać tyle swoich umiejętności, ile wypadnie oczek. Wszystko zależy od tego, jaki cel chcemy osiągnąć.
Uwaga: To dobra zabawa integracyjna, kiedy klasa się już trochę poznała i ma ochotę odkryć się przed innymi na forum. Nie róbmy jej jako pierwszej spośród gier i zabaw na integrację.
————
V. Dwa koła
Cele:
- integracja grupy
- lepsze poznanie uczniów
- Dzielimy klasę na dwie grupy.
- Jedna grupa tworzy małe koło stojąc do siebie plecami.
- Druga grupa tworzy wokół nich większe koło, tak aby każdy miał parę i stał do siebie zwrócony buzią.
- Każda para przez 1-2 minuty rozmawia ze sobą odpowiadając na pytania: Co będziesz robić dziś? Co będziesz robić za miesiąc? Co będziesz robić za rok?
- Na sygnał osoby prowadzącej – zewnętrzne koło przesuwa się np. o 3 osoby (wewnętrzne koło nie zmienia położenia) i w ten sposób tworzą się nowe pary. Pytania pozostają te same.
- Pytania można zmienić na inne. Ważne, żeby dzieci miały możliwość porozmawiać w cztery oczy w osobami, z którymi normalnie nie rozmawiają.
- Dzięki tej zabawie klasa się poznaje i powstają wspólne tematy do rozmów na później.