Dorośli też się lubią bawić

Dorośli stosunkowo niechętnie mogą reagować na propozycje zabaw i gier integracyjnych. Zupełnie inaczej podchodzą do tego dzieci, zwłaszcza te ze szkoły podstawowej, dla których gry i zabawy integracyjne w szkole są okazją do wyładowania energii i poznania lepiej innych dzieci. Dlatego tak ważne jest, aby przemyśleć sposób i kolejność wprowadzania kolejnych aktywności wśród dorosłych, aby wszyscy stopniowo osiągnęli zadowalający poziom zaangażowania. Bo dorośli, choć może sobie tego nie uświadamiają, też lubią się bawić. Oto propozycje zabaw na zajęcia integracyjne dla dorosłych.

PIŁECZKI

Prowadzący wypowiada głośno imię uczestnika i rzuca do niego piłeczkę. Potem ta osoba wypowiada imię innego uczestnika i również do niego rzuca, kolejka kończy się, gdy wszyscy rzucą raz piłeczką (piłka ma trafić jeden raz do każdego podczas jednej rundy). Należy zapamiętać, do kogo się rzuciło i cały czas przekazywać piłkę tej samej osobie. Przy kolejnej rundzie prowadzący, gdy piłka dociera już do czwartej-piątej osoby, rzuca druga piłkę, która powinna robić okrążenia w tej samej kolejności co pierwsza piłka. Można próbować dokładać i trzecią, i czwartą piłkę, pamiętając, aby najpierw padło imię osoby, do której rzucamy, a dopiero potem nastąpił rzut.

PIRAMIDA SKOJARZEŃ

Gra wymaga przygotowania kilku arkuszy flipchartowych oraz kilkudziesięciu karteczek samoprzylepnych z zapisanymi dowolnymi wyrazami. Uczestników dzielimy na małe, najlepiej 3-4-osobowe grupy. Każda grupa losuje pięć wyrazów, przykleja je na dole kartki jako podstawę powstającej piramidy. Potem należy ustalić wspólnie skojarzenie dwóch wyrazów, wpisując je nad nimi; tak karteczka po karteczce powstają kolejne poziomy piramidy. Ta zabawa integracyjna opiera się na wymianie opinii, negocjowaniu, próbach rozumienia uzasadnień rozmówcy, ponadto pobudza do kreatywności i uczy zawierania kompromisów.

HISTORIA IMIENIA

Uczestnicy opowiadają o swoich imionach ? dlaczego akurat takie imiona noszą, czy wiążą się z nimi jakieś ciekawe historie, jakie formy, zdrobnienia lubią, a za jakimi nie przepadają i tym podobne. Ćwiczenie to jest bardzo dobre na początek zajęć integracyjnych dla dorosłych jako tzw. icebreaker.

REKWIZYTORNIA

W tej grze integracyjnej udział biorą małe grupki (trzy-, czteroosobowe). Każdy zespół otrzymuje torebkę z kilkoma przedmiotami (prowadzący przygotowuje na przykład: widelec, patyczek do czyszczenia uszu, kolczyki, notes, ołówek itp.). Grupa posiadająca taki zupełnie przypadkowy zestaw ma za zadanie ułożyć historię, a na jej podstawie odegrać skecz ? w opowieści muszą się pojawić wszystkie przedmioty z torby.

PALUSZEK I GŁÓWKA

Uczestnicy tej gry integracyjnej siadają w kole. Trener mówi swoje imię i wykonuje jakiś gest, ruch, np. pstryka palcami. Kolejna osoba powtarza imię oraz ruch trenera i dodaje swój, wypowiadając swoje imię. Każdy kolejny uczestnik pokazuje po kolei wszystkie ruchy poprzedników, powtarzając ich imiona i dodaje swoje (imię i ruch). Druga runda rozpoczyna się od przeciwnej strony.

Zamiast gestu można podać nazwę zwierzęcia, która rozpoczyna się na tę samą literę, co imię.

MAMA ? TYGRYS ? SAMUAJ

Jest to odmiana gry w papier, nożyce i kamień. Dzielimy grupę na 2 zespoły, które przed każdą z rund ustalają strategię działania i na sygnał wszyscy jednocześnie pokazują wytypowaną postać.  Tygrys głośno ryczy, samuraj wykonuje gest, jakby zamachnął się mieczem, mama grozi palcem. Mama pokonuje tygrysa, tygrys pokonuje samuraja, samuraj pokonuje mamę.

Wiele innych gier i zabaw integracyjnych wykorzystują trenerzy Pracowni z Oknem na Świat podczas kursu: https://okno.edu.pl/integracja-grup-i-klas/ polecamy zapoznanie się z ofertą.