Warsztatowa forma pracy

To, jak pracujemy jest wypracowanym przez lata podejściem. To podejście wynika z naszych wartości, wyników pracy i naszego podejścia do edukacji i rozwoju.

Warsztatowa forma pracy dla nas to:

Atmosfera na zajęciach

Wiemy, że nawet te osoby, które na pierwsze zajęcia przychodzą z inicjatywy rodziców, z czasem przychodzą na nasze zajęcia właśnie dla grupy, dla prowadzącego i klimatu, który powstaje w grupie. Poczucie bezpieczeństwa jest kluczowe. Trzeba pamiętać, że dla młodzieży bycie w nowej grupie może być wyzwaniem i pierwsze chwile to „sprawdzanie” grupy. Zdajemy sobie z tego sprawę, dlatego początkowe zajęcia muszą zagwarantować takie warunki, aby każdy czuł się swobodnie. Stąd duży nacisk z naszej strony na integrację grupy

Jasne zasady współpracy

W każdej grupie na pierwszych zajęciach prowadzący umawia się z uczestnikami na zasady współpracy. Dotyczą one nie tylko takich spraw typowo organizacyjnych jak praca domowa czy punktualność, ale tego tego czy uczestnicy podnoszą rękę, kiedy chcą coś powiedzieć lub wyjść do toalety, w jaki sposób komunikują, kiedy czegoś nie rozumieją lub jak mają sygnalizować, że poziom ich energii spada. Najważniejsze jednak zasady dotyczą tolerancji dla inności i akceptacji tego, że każdy popełnia błędy i grupa tego nie komentuje.

Metody aktywizujące

Pracujemy tak, żeby było ciekawie. Każde zajęcia zaczynamy od aktywności, która ma wprowadzić klimat współpracy. Zależy nam też na tym, żeby uczestnicy byli skoncentrowani na tym, co dzieje się na zajęciach. Stąd od pierwszych minut robimy ćwiczenia, które są interesujące. Podczas zajęć uczestnicy pracują w parach, małych grupach i indywidualnie. Wszystko to, po to, żeby była różnorodność, czas szybko płynął a poziom motywacji nie spadał.

Organizacja miejsca i czasu

Z racji tego, że nasze grupy są małe pracujemy przy jednym wielkim stole lub ustawiamy stoliku w podkowę. To powala nam widzieć wszystkich uczestników a samej młodzieży daje szansę na większą integrację z innymi. Ważne jest dla nas takie tempo pracy, które jest najbardziej efektywne. Dlatego szybko reagujemy na spadek energii organizując zabawę lub kilkuminutową przerwę.

Praktyka przede wszystkim

Każda nasza grupa pracuje w dwóch wymiarach, tym teoretycznym i tym praktycznym. Zanim przejdziemy do zadań praktycznych, które są miernikiem tego, jak na daną chwilę uczestnicy opanowali materiał, zawsze zaczynamy o wprowadzenia. Zaczynając od teorii sprawdzamy to, co grupa wie a czego nie. Dzięki temu wiemy czy trzeba dalej nadrabiać luki w wiedzy czy już przejść do zadań praktycznych. I te ćwiczenia praktyczne są dla nas kluczowe. Nawet jest będą to zadania wymagające wykazaniem się wiedzy to takich zadań zrobimy wystarczająco dużo, żeby młodzież wiedziała, jakie mają zasoby. W przypadku zadań praktycznych sprawdzających umiejętności, tak jak na przykład w przypadku zadań z matematyki, zawsze dbamy o to, żeby pierwsze zadania a serii były robione wspólnie

Twój koszyk

Zamknij