Jak wygląda kurs?
Kurs przygotowujący do testu predyspozycji językowych to 15 godzin zegarowych pracy, o ustalonym harmonogramie, w kameralnej grupie 5-12 uczniów.
Grupy startujące na jesieni i wczesną zimą spotykają się 10 razy po 90 minut. Późniejsze kursy obejmują 5 spotkań po 180 minut.
Kursy grupowe oferujemy w formie stacjonarnej (w Warszawie) lub online.
Jak prowadzone są zajęcia?
Zajęcia prowadzone są naszą autorską metodą warsztatową, która stawia na atmosferę, relacje i aktywizujące metody pracy.
Nie tylko potrzeby edukacyjne uczniów są dla nas ważne, ale też wszystkie inne czynniki wpływające na jakość pracy na naszym kursie. Z doświadczenia wiemy, że
uczniowie w spektrum i z ADHD uczą się na swój sposób i naszym zadaniem jest uwzględnienie również tych potrzeb w sposobie prowadzenia kursu.
Relacja z uczniem jest dla nas punktem wyjścia. Dobry kontakt między grupą a prowadzącym wpływa pozytywnie na motywację i zaangażowanie podczas zajęć.
Atmosfera na zajęciach to kolejny aspekt, na który kładziemy duży nacisk. Wiemy, że nauka często kojarzy się dzieciom ze stresem. Dlatego prowadzimy zajęcia w sposób zapewniający
poczucie bezpieczeństwa. Robimy przerywniki, zagadki, quizy, wszystko po to, żeby czas szybko mijał a praca była zrobiona w dobrym tempie i poprawnie.
Określamy zasady współpracy. Omawiamy to, w jaki sposób będzie przebiegał kurs. Ustalamy sposób komunikacji w grupie i jasne zasady związane z pracami domowymi.
Metody i techniki aktywizujące to podstawa naszej pracy. Korzystamy z pracy w grupie, w małych grupach, w parach, korzystamy z gier i zabaw.
Wiemy, że wszystko to przekłada się na
wysokie wyniki i większą pewność siebie na teście.
Zakres programowy i materiały
Test składa się z kilkunastu zadań, które należą do 3 kategorii tematycznych:
- zadania z grupy języków fikcyjnych,
- zadania z grupy języka polskiego i
- zadania z grupy języków obcych, które nie są popularne (węgierski, chorwacki, czeski …)
Ważne jest to, że na teście nie ma zadań z języka angielskiego.
Zajęcia są prowadzone w oparciu o nasze autorskie materiały (zawarte w cenie), przygotowane przez nauczycieli i metodyków Pracowni z Oknem na Świat.
Zakres materiału jest taki sam na zajęciach stacjonarnych i na online.
Każdy uczestnik otrzymuje materiały kursowe - zestaw ćwiczeń i zestaw testów.
Realizację materiału zaczynamy zawsze od teorii, a dopiero po ich opanowaniu uczniowie przechodzą do praktyki. Wychodzimy od zadań rozwiązywanych wspólnie, a następnie każdy uczestnik pracuje indywidualnie.
Zadajemy pracę domową.
Efekty pracy i mierzenie postępów
Dobra współpraca z rodzicami to dla nas priorytet. W dzienniku elektronicznym ActiveNow zobaczą Państwo obecności dziecka, wyniki testów, a także raporty od prowadzących na temat postępów ucznia.
Na pierwszych zajęciach przeprowadzamy nasz autorski test, którego wynik jest porównywany z tym rozwiązywanym na ostatnich zajęciach.
W naszej szkole rodzice mają możliwość stałego kontaktu mailowego z trenerami.
Kto prowadzi zajęcia?
Zajęcia prowadzą osoby, które są specjalnie przeszkolone do prowadzenia kursów predyspozycji językowych pod kątem merytoryki jak i warsztatowej formy pracy.
Są to egzaminatorzy, nauczyciele, studenci oraz inni edukatorzy specjalizujący się w przygotowaniach do testów i egzaminów. Wszyscy prowadzący są pod stałą superwizją metodyków.
Test predyspozycji językowych
Test predyspozycji językowych jest używany przy rekrutacji do dwujęzycznych klas siódmych oraz do niektórych oddziałów dwujęzycznych w szkołach średnich.
Test kompetencji językowych nie ma na celu sprawdzenia znajomości języka ojczystego, czy obcego. Egzamin ten sprawdza wyczucie stylistyczne, ogólny zasób słownictwa, związków frazeologicznych i idiomatycznych, zdolność zauważania podobieństw w językach obcych, umiejętność tłumaczenia zdań z języka fikcyjnego na polski. Sprawdza też, czy dziecko potrafi myśleć logicznie. Czasem zadanie jest na tyle długie i skomplikowane, że bez konkretnej strategii rozwiązywania trudno będzie je rozwiązać. Z doświadczenia wiemy też, że poza predyspozycjami językowymi, znaczącymi czynnikami pozwalającymi zdać egzamin na wysokim poziomie są umiejętność koncentracji i opanowania stresu oraz zarządzenia swoim czasem.
Testy predyspozycji językowych
Nasze kursy pomagają w przygotowaniu się do testu predyspozycji językowych zarówno do klas 7 dwujęzycznych jak i do tzw. klas wstępnych w szkołach średnich dwujęzycznych.
Kursy przygotowujące do testu predyspozycji językowych prowadzimy od 2013 roku. Prowadzimy kursy podstawowe i kursy PLUS, dla osób po kursie podstawowym, które chcą wykonać jeszcze więcej zadań. Najbardziej popularnym kursem jest kurs 15-godzinny, choć bywają i takie, które starują na jesieni i trwają aż do wiosny i mogą trwać nawet 30 godzin zegarowych czyli 40 godzin dydaktycznych.
Kurs stworzony jest na podstawie zadań z egzaminów kompetencji językowych z wcześniejszych lat. Kurs można zrealizować grupowo lun indywidualnie. Na pierwszych i ostatnich zajęciach dzieci piszą testy, których wyniki są miarą postępu w pracy.
Celem kursu jest kompleksowe przygotowanie do testu kompetencji językowych poprzez:
- pracę z przykładowymi zadaniami egzaminacyjnymi (czytanie i ze słuchu),
- rozwój umiejętności w głównych kategoriach (język fikcyjny, języki obce, język polski),
- rozwój umiejętności zarządzania czasem i koncentracji na zadaniu,
- rozwój umiejętności opanowania stresu podczas egzaminu i wzmocnienie pewności siebie.
Program jest podzielony na trzy główne działy: języki fikcyjne, języki obce i język polski.
W ramach każdego działu mamy konkretne typy zadań m. in.:
- języki fikcyjne - tłumaczenie zdań,
- języki fikcyjne - kody i szyfry,
- języki obce – instrukcje,
- języki obce – uzupełnianie luk podanymi wyrazami,
- język polski – porządkowanie zdań,
język polski – słuchanie.
To tylko kilka przykładów. W sumie, podczas kursów przygotowujących do testów predyspozycji językowych, ćwiczymy techniki rozwiązywania kilkunastu typów zadań.
Pracę z danym typem zadań zawsze zaczynamy od pracy wspólnej, z całą grupą. Wtedy uczymy dzieci strategii rozwiązywania danego zadania, mówimy o punktacji i o częstych błędach.
Następnie ten sam typ zadań dzieci rozwiązują z mniejszą pomocą np. z małą podpowiedzią lub w parach. I kolejnym etapem jest już zupełnie samodzielna praca. Praca domowa dotyczy typów zadań, o których była mowa na zajęciach.
Przykładowe typy zadań:
- uzupełnianie luk w tekście w języku polskim i obcym ze słuchu oraz w tekście czytanym,
- porządkowanie zdań i fragmentów tekstu w języku polskim i języku obcym,
- rozwiązywanie zadań w języku fikcyjnym według określonej strategii,
- tworzenie liczebników w językach obcych na podstawie wzoru,
- rozwiązywanie zadań typu prawda/fałsz ze słuchu oraz w tekście czytanym.