Standardy Ochrony Małoletnich mają na celu ochronę dzieci przed krzywdzeniem ze strony:
- pracowników Placówki „Okno na Świat”
- innych małoletnich – czyli innych uczestników kursów
- rodziców/ opiekunów lub innych osób trzecich nie mających kontaktu z małoletnimi w trakcie ich pobytu na zajęciach w Niepublicznej Placówce Oświatowo-Wychowawczej „Okno na Świat”
W tym celu powstała lista procedur i zasad, które mają zapewnić bezpieczeństwo dzieciom.
A w szczególności:
I. Polityka Ochrony Dzieci
II. Lista osób odpowiedzialnych za działania związane z realizacją Standardów Ochrony Małoletnich:
- kontakt z rodzicami/ opiekunami małoletniego w przypadku podejrzenia krzywdzenia
- zgłaszanie do odpowiednich instytucji zawiadomienia o podejrzeniu krzywdzenia dziecka lub wniosku o wgląd w sytuację rodzinną
- weryfikację kandydatów na pracowników pod względem tego, czy znajdują się w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym
- zapoznawanie małoletnich z Polityką ochrony dzieci w Niepublicznej Placówce Oświatowo-Wychowawczej „Okno na Świat”
- zapoznawanie rodziców/ opiekunów prawnych małoletnich z Polityką ochrony dzieci w Niepublicznej Placówki Oświatowo-Wychowawczej „Okno na Świat”
- szkolenie pracowników na temat tego, co może wskazywać na to, że dziecko jest krzywdzone i na temat tego jak w takiej sytuacji reagować
- szkolenie pracowników na temat tego, jakie zachowania wobec dzieci są dozwolone a jakie nie w Niepublicznej Placówki Oświatowo-Wychowawczej „Okno na Świat”
- nadzór nad wszelką dokumentacją związaną ze sprawami związanymi z krzywdzeniem dzieci w tym przechowywaniu jej w miejscu niedostępnym dla małoletnich, pracowników i rodziców
- nadzór nad korzystaniem z Internetu w Placówce
- sprawowanie nadzoru i monitoring realizacji Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Niepublicznej Placówce Oświatowo-Wychowawczej „Okno na Świat”
III. Wzory dokumentów
- Zawiadomienie o podejrzeniu popełnieniu przestępstwa
- Wniosek o wgląd w sytuację dziecka/ rodziny
IV. Listy zachowań dozwolonych i niedozwolonych podczas pobytu dziecka w Placówce
- W relacji pracownik-małoletni
- W relacji małoletni-małoletni
V. Schematy interwencji.
- Schemat interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez rodzica lub opiekuna.
- Schemat interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osoby trzecie (np wolontariusze, pracownicy organizacji/instytucji oraz inne osoby, które mają kontakt z dzieckiem).
- Schemat interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osobę nieletnią, czyli taką, która nie ukończyła 18 roku życia (przemoc rówieśnicza).
1. Polityka ochrony dzieci
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Niepublicznej Placówki Oświatowo-Wychowawczej „Okno na Świat” jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.
Pracownik Niepublicznej Placówki Oświatowo-Wychowawczej „Okno na Świat” traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik Placówki realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Niepublicznej Placówki Oświatowo-Wychowawczej „Okno na Świat” oraz swoich kompetencji.
Rozdział I Objaśnienie terminów
§1
- Pracownikiem Niepublicznej Placówki Oświatowo-Wychowawczej „Okno na Świat” jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub na zasadzie umowy o współpracy.
- Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
- Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
- Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinno-opiekuńczy.
- Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
- Osoba odpowiedzialna za internet to wyznaczony przez dyrektora instytucji pracownik sprawujący nadzór nad korzystaniem z internetu przez dzieci na terenie Niepublicznej Placówki Oświatowo-Wychowawczej „Okno na Świat” oraz nad bezpieczeństwem dzieci w internecie.
- Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez dyrektora placówki pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Niepublicznej Placówki Oświatowo-Wychowawczej „Okno na Świat”.
- Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
Rozdział II Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§2
- Pracownicy placówki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci. Wszyscy Pracownicy Placówki są przeszkoleni z tego jakie symptomy mogą wskazywać na krzywdzenie dziecka. Wiedzą również jakie czynności mają podjąć w przypadku, kiedy podejrzewają, że dziecko jest krzywdzone. Za przeszkolenie Pracowników odpowiada Dyrektor Placówki. Każda osoba rozpoczynająca pracę w Placówce przechodzi obligatoryjne szkolenie w formie e-learningu, gdzie poznaje symptomy krzywdzenia dzieci, procedury reagowania jak i listę zachowań dozwolonych i niedozwolonych podczas kontaktu z dzieckiem. Dodatkowo Pracownik zostaje poinformowany, jakie zachowania między dziećmi są akceptowane w Placówce a jakie zaliczane są do agresywnych i wymagających zgłoszenia Dyrekcji Placówki. Pracownicy, którzy przeszli szkolenie potwierdzają jego odbycie poprzez podpisane oświadczenia potwierdzającego zapoznanie się z Polityką Ochrony Dzieci w Plaacówce.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka dyrektor Placówki podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
- Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
- Rodzice dzieci zapoznawani są z Polityką Ochrony Dzieci poprzez dostęp to niej na stronie internetowej okno.edu.pl/regulaminy, o czym są informowani przy zapisie na kurs.
- Małoletni uczestniczący w kursach w Placówce mają dostęp do Polityki Ochrony Dzieci na stronie okno.edu.pl/regulaminy, o czym są informowani na pierwszych zajęciach danego kursu.
Rozdział III Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka
§3
W przypadku podjęcia przez pracownika placówki podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi placówki w formie mailowej na adres [email protected].
W notatce mają znaleźć się następujące informacje:
- miejsce i data zdarzenia
- opis sytuacji/ rozmowy z dzieckiem lub obserwacji obrażeń ciała lub zachowania dziecka
- wskazanie innych osób, które mogą pomóc w sprawie
§4
- Dyrektor placówki wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o podejrzeniu. Wezwanie jest dokonywane za pomocą kontaktu telefonicznego popartego informacją mailową na adres jednego z opiekunów w podsumowaniu rozmowy telefonicznej.
- Dyrektor placówki sporządza opis sytuacji i tworzy plan pomocy dziecku na podstawie:
- notatki od Pracownika o ile taka istnieje
- rozmów z innymi nauczycielami
- rozmów z rodzicami
- rozmowy z dzieckiem
- Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
- podjęcia przez instytucję działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji;
- wsparcia, jakie placówka zaoferuje dziecku;
- skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
§5
- W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść inni pracownicy Placówki.
- Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone w § 4 pkt. 3 Polityki, na podstawie opisu sporządzonego przez dyrektora Placówki oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu informacji.
- W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne.
- Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
§6
- Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez dyrektora Placówki rodzicom/ opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
- Dyrektor Placówki informuje rodziców/ opiekunów o obowiązku Placówki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura / policja lub sąd rodzinno-opiekuńczy, lub przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura Niebieskiej Karty).
- Po poinformowaniu rodziców dyrektor Placówki składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury / policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
- Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
- W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
§7
- Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, Kartę załącza się do akt osobowych dziecka.
- Wszyscy pracownicy instytucji i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
Rozdział IV Zasady ochrony danych osobowych dziecka
§8
- Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie o ochronie danych osobowych.
- Pracownik instytucji ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza, oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
- Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
- Pracownik instytucji jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka i udostępniania tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego, powołanego w trybie Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
§9
Pracownik instytucji może wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.
§10
- Pracownik instytucji nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o dziecku ani jego opiekunach.
- Pracownik instytucji, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się z opiekunem dziecka i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom mediów. W przypadku wyrażenia zgody pracownik instytucji podaje przedstawicielowi mediów dane kontaktowe do opiekuna dziecka.
- Pracownik instytucji nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi.
- Pracownik instytucji nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik instytucji jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
- Pracownik instytucji, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może wypowiedzieć się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekuna – po wyrażeniu pisemnej zgody przez opiekuna dziecka.
Rozdział V Zasady ochrony wizerunku dziecka
§11
Instytucja, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
§12
- Pracownikowi instytucji nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie instytucji bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.
- W celu uzyskania zgody opiekuna dziecka na utrwalanie wizerunku dziecka, pracownik instytucji może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
- Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
§13
- Upublicznienie przez pracownika instytucji wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
- Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać informację, gdzie zostanie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (na przykład: że zostanie umieszczony na stronie www.youtube.pl w celach promocyjnych).
Rozdział VI Zasady dostępu dzieci do internetu
§14
- Na terenie Niepublicznej Placówki Oświatowo-Wychowawczej „Okno na Świat” dzieci nie mają dostępu na internetu na zasadzie udostępnienia przez Placówkę. Dzieci nie mają dostępu do informacji na temat hasła.
- Na terenie instytucji dostęp dziecka do internetu jest możliwy jedynie bez nadzoru nauczyciela – na swoich urządzeniach elektronicznych
Rozdział VII Monitoring stosowania Polityki
§15
- Dyrektor placówki wyznacza osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci w placówce.
- Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz za proponowanie zmian w Polityce.
- Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracowników placówki, raz w roku rozmowy monitorujące poziom realizacji Polityki. Informacje zebrane podczas rozmów wpisywane są do raportów po rozmowach z Pracownikami na koniec roku szkolnego.
- W trakcie tych rozmów pracownicy placówki mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w instytucji.
- Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania zebranych informacji i sporządza na tej podstawie raport, który następnie przekazuje dyrektorowi placówki.
- Dyrektor wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom placówki nowe brzmienie Polityki.
Rozdział VIII Przepisy końcowe
§16
- Polityka wchodzi w życie z dniem 15.08.2024.
- Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników instytucji, w szczególności poprzez umieszczenie Standardów na stronie internetowej www.okno.edu.pl/regulaminy.
I. Lista osób odpowiedzialnych za działania związane z realizacją Standardów Ochrony Małoletnich
- Kontakt z rodzicami/ opiekunami małoletniego w przypadku podejrzenia krzywdzenia – Dyrektor Placówki.
- Zgłaszanie do odpowiednich instytucji zawiadomienia o podejrzeniu krzywdzenia dziecka lub wniosku o wgląd w sytuację rodzinną - Dyrektor Placówki.
- Weryfikację kandydatów na pracowników pod względem tego, czy znajdują się w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Pracownik Sekretariatu/ Biura
- Zapoznawanie małoletnich z Polityką ochrony dzieci w Niepublicznej Placówce Oświatowo-Wychowawczej „Okno na Świat” – Pracownik Sekretariatu
- Zapoznawanie rodziców/ opiekunów prawnych małoletnich z Polityką ochrony dzieci w Niepublicznej Placówki Oświatowo-Wychowawczej „Okno na Świat” – Pracownik Sekretariatu
- Szkolenie pracowników na temat tego, co może wskazywać na to, że dziecko jest krzywdzone i na temat tego jak w takiej sytuacji reagować – Dyrektor Placówki
- Szkolenie pracowników na temat tego, jakie zachowania wobec dzieci są dozwolone a jakie nie w Niepublicznej Placówki Oświatowo-Wychowawczej „Okno na Świat” – Dyrektor Placówki
- Nadzór nad wszelką dokumentacją związaną ze sprawami związanymi z krzywdzeniem dzieci w tym przechowywaniu jej w miejscu niedostępnym dla małoletnich, pracowników i rodziców – Pracownik Sekretariatu
- Nadzór nad korzystaniem z Internetu w Placówce – Pracownik Sekretariatu
- Sprawowanie nadzoru i monitoring realizacji Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Niepublicznej Placówce Oświatowo-Wychowawczej „Okno na Świat” – Dyrektor Placówki.
III. Wzory dokumentów
Zawiadomienie o podejrzeniu popełnieniu przestępstwa
dnia r. ………………………………….
Prokuratura Rejonowa w Warszawie
(właściwa ze względu na miejsce popełnienia
przestępstwa)
Zawiadamiający:
Niepubliczna Placówka Oświatowo-Wychowawcza „Okno na Świat”
Bruna 32, 02-594 Warszawa
Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
Niniejszym składam zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..(imię i nazwisko, data urodzenia) przez …………………………………………………….(imię i nazwisko domniemanego sprawcy).
Uzasadnienie
W trakcie wykonywania przez (imię i nazwisko pracownika) czynności służbowych ………………………………………………………………………………………………………...z ……………………………………………………………….(imię i nazwisko małoletniego) dziecko ujawniło niepokojące treści dotyczące ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………(kiedy i gdzie miało miejsce zdarzenie, kto mógł je widzieć / wiedzieć o nim, kto mógł popełnić przestępstwo).
Mając na uwadze powyższe informacje, a także dobro i bezpieczeństwo dziecka, wnoszę o wszczęcie postępowania w tej sprawie.
W przypadku konieczności przesłuchania osób związanych ze sprawą (psychologa, pedagoga, wychowawcy itp.) podaję informacje do kontaktu:
imię i nazwisko, telefon, e-mail
………………………………………………..
podpis osoby zgłaszającej
Wniosek o wgląd w sytuację dziecka/ rodziny
dnia r. ………………………………….
Sąd Rejonowy w Warszawie
Wydział Rodzinny i Nieletnich
(właściwy ze względu na miejsce zamieszkania
dziecka)
Wnioskodawca:
Niepubliczna Placówka Oświatowo-Wychowawcza „Okno na Świat”
Bruna 32, 02-594 Warszawa
Uczestnicy postępowania:
imiona i nazwisko rodziców: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
adres zamieszkania:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
imię i nazwisko dziecka, data urodzenia
Niniejszym wnoszę o wgląd w sytuację małoletniego …………………………………………………………………………………………………………(imię i nazwisko dziecka, data urodzenia) i wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.
Uzasadnienie
Opis sytuacji zagrożenia dobra dziecka …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Mając powyższe fakty na uwadze, można przypuszczać, że dobro małoletniego
jest zagrożone, a rodzice nie wykonują właściwie władzy rodzicielskiej.
Dlatego wniosek o wgląd w sytuację rodzinną małoletniego i ewentualne wsparcie rodziców jest uzasadniony.
W przypadku konieczności przesłuchania osób związanych ze sprawą (psychologa, pedagoga, wychowawcy itp.)
podaję informacje do kontaktu:
imię i nazwisko, telefon, e-mail
………………………………………..
podpis osoby wnioskującej
IV. Listy zachowań dozwolonych i niedozwolonych podczas pobytu dziecka w Placówce
I. W relacji pracownik-małoletni
- Doceniaj i szanuj wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażuj i traktuj równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
- Unikaj faworyzowania dzieci.
- Nie wolno ci nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych.
- Nie wolno ci utrwalać wizerunku dziecka (nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli dyrekcja nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to zgody i nie uzyskała zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
- Nie wolno ci proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
- W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek, słuchaj uważnie dzieci i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
- Nie wolno ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka.
- Nie wolno ci krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z zagrożenia bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
- Nie wolno ci ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
- Podejmując decyzje dotyczące dziecka, poinformuj je o tym i staraj się brać pod uwagę jego oczekiwania.
- Szanuj prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnij mu to najszybciej, jak to możliwe.
- Jeśli pojawi się konieczność, porozmawiania z dzieckiem na osobności, zostaw uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbaj, aby być w zasięgu wzroku innych. Możesz też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
- Nie wolno ci zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (przymuszanie, groźby). Zapewnij dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć tobie lub wskazanej osobie (w zależności od procedur interwencji, jakie przyjęła instytucja) i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji.
- Nie wolno ci przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka ani rodziców/opiekunów dziecka.
- Nie wolno ci wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno ci zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych. Nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami w roku szkolnym, np kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych upominków.
- Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez pracownika lub pracownikiem przez dziecko, muszą być raportowane dyrekcji. Jeśli jesteś ich świadkiem, reaguj stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.
Kontakt fizyczny
- Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu (np. podczas zabawy). Kieruj się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
- Nie wolno ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka.
- Nigdy nie dotykaj dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
- Zawsze bądź przygotowany na wyjaśnienie swoich działań
- Nie angażuj się w takie aktywności, jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
- Zachowaj szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinieneś reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
- Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze informuj o tym osobę odpowiedzialną i/lub postępuj zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
- W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka unikaj innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniu z toalety. Zadbaj o to, aby w każdej z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystowała ci inna osoba z instytucji.
- Podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest spanie z dzieckiem w jednym łóżku.
Kontakty poza godzinami pracy
- Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
- Nie wolno ci zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
- Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e mail, telefon służbowy).
- Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, musisz poinformować o tym dyrekcję, a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
- Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów
Bezpieczeństwo online
- Bądź świadom cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania twojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także twoich własnych działań w internecie Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których możesz spotkać uczniów/uczennice, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzystasz. Jeśli twój profil jest publicznie dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd w twoją cyfrową aktywność.
- Nie wolno ci nawiązywać kontaktów z uczniami i uczennicami poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.
- W trakcie lekcji osobiste urządzenia elektroniczne powinny być wyłączone lub wyciszone, a funkcjonalność bluetooth wyłączona na terenie instytucji.
II. W relacji małoletni-małoletni
- Naczelną zasadą relacji między małoletnimi jest działanie z szacunkiem przy uwzględnianiu godności i potrzeb wszystkich małoletnich. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec innego małoletniego w jakiejkolwiek formie.
- Uczniowie powinni powstrzymywać się od używania przemocy, znęcania się nad uczniami słabszymi, używania języka wulgarnego, obraźliwego.
- Uczniom nie wolno się wzajemnie zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać. Nie wolno krzyczeć na innych małoletnich.
- Uczniowie powinni szanować prawo innych uczniów/ wychowanków do prywatności.
- Uczniom nie wolno zachowywać się wobec innych uczniów/ wychowanków w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej
- oraz wykorzystywanie wobec innych uczniów/ wychowanków przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
- Uczniom nie wolno utrwalać wizerunku uczniów/ wychowanków (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) w sytuacji, gdy nie wyrazili oni na to zgody i w sytuacjach, które mogą potencjalnie ich zawstydzić/ obrazić.
- Uczniom nie wolno proponować kolegom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności innych uczniów/wychowanków.
- W sytuacji, gdy uczeń jest agresywny należy zastosować działania opisane w Procedurze postępowania w sytuacji agresywnego zachowania ucznia.
Procedura:
- Jeśli to możliwe powiedz osobie agresywnej, aby przestała zachowywać się w określony sposób.
- Jeśli to nie przyniesie skutku lub sytuacja się powtórzy poinformuj prowadzącego zajęcia o zachowaniu agresywnym kolegi.
- Możesz, ale nie musisz, uczestniczyć w rozmowie Prowadzącego zajęcia z osobą agresywną.
- Jeśli sytuacja będzie się powtarzać możesz ponownie poinformować Prowadzącego zajęcia lub zgłosić się do Sekretariatu w celu zgłoszenia zachowania agresywnego kolegi a osoba pracująca w Sekretariacie przekaże sprawę Dyrekcji Placówki. Placówka poinformuje Twoich rodziców o zaistniałej sytuacji a następnie Twoi rodzice zostaną poinformowani przez Prowadzącego, Pracownika Sekretariatu lub Dyrekcję o wyniku działań Placówki.
III. Schematy Interwencji Placówki
1. Schemat interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez rodzica lub opiekuna.
Podejrzenie, że dziecko doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie.
- Zadbanie o bezpieczeństwo dziecka i odseparuj je od rodzica/opiekuna podejrzanego o krzywdzenie.
- Zawiadomienie policji nr 112 lub 997.
Podejrzenie, że dziecko doświadcza zaniedbania lub rodzic/opiekun dziecka jest niewydolny wychowawczo (np. dziecko chodzi w nieadekwatnych do pogody ubraniach, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej).
- Zadbanie o bezpieczeństwo dziecka.
- Porozmawianie z rodzicem/opiekunem,
- Powiadomienie o możliwości wsparcia psychologicznego i/lub materialnego,
- W przypadku braku współpracy rodzica/opiekuna powiadomienie właściwego ośrodka pomocy społecznej.
Podejrzenie, że dziecko jest pokrzywdzone innymi typami przestępstw.
- Poinformowanie na piśmie policji lub prokuratury, wysyłając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa.
Podejrzenie, że dziecko doświadcza jednorazowo innej przemocy fizycznej (np klapsy, popychanie, szturchanie), przemocy psychicznej (np poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachowań (tj krzyk, niestosowne komentarze).
- Zadbanie o bezpieczeństwo dziecka.
- Przeprowadzenie rozmowy z rodzicem/opiekunem podejrzanym o krzywdzenie.
- Powiadomienie o możliwości wsparcia psychologicznego.
- W przypadku braku współpracy rodzica/opiekuna lub powtarzającej się przemocy powiadomienie właściwego ośrodka pomocy społecznej. Równoległe złożenie do sądu rodzinnego wniosku o wgląd w sytuację rodziny.
2. Schemat interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osoby trzecie (np wolontariusze, pracownicy organizacji/instytucji oraz inne osoby, które mają kontakt z dzieckiem)
I. Podejrzenie, że dziecko doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie (przemoc z uszczerbkiem na zdrowiu oznacza spowodowanie choroby lub uszkodzenia ciała np., złamanie, zasinienie, wybicie zęba, zranienie).
- Zadbanie o bezpieczeństwo dziecka i odseparowanie go od osoby podejrzanej o krzywdzenie.
- Zawiadomienie policji nr tel 112 lub 997 (w rozmowie z konsultantem podanie swoich danych osobowych, danych dziecka, danych osoby podejrzewanej o krzywdzenie oraz wszelkie znane fakty w sprawie).
II. Podejrzenie że dziecko doświadcza jednorazowo innej przemocy fizycznej (np klapsy, popychanie, szturchanie) lub przemocy psychicznej (np poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie)
- Zadbanie o bezpieczeństwo dziecka i odseparowanie go od osoby podejrzanej o krzywdzenie.
- Zakończenie współpracy/rozwiązanie umowy z osobą krzywdzącą dziecko.
III. Podejrzenie, że dziecko jest pokrzywdzone innymi typami przestępstw
- Zadbanie o bezpieczeństwo dziecka i odseparowanie go od osoby podejrzanej o krzywdzenie.
- Poinformowanie na piśmie policji lub prokuratury, składając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa (zawiadomienie zaadresować do najbliższej jednostki, w zawiadomieniu podaj swoje dane osobowe, dane dziecka i dane osoby podejrzewanej o krzywdzenie oraz wszelkie znane ci fakty w sprawie opisz, co dokładnie się zdarzyło i kto może mieć o tym wiedzę, zawiadomienie możesz też złożyć anonimowo, ale podanie przez danych umożliwi organowi szybsze uzyskanie potrzebnych informacji).
3. Schemat interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osobę nieletnią, czyli taką, która nie ukończyła 18 roku życia (przemoc rówieśnicza).
Podejrzenie, że dziecko doświadcza ze strony innego dziecka przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu, wykorzystania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie
- Zadbanie o bezpieczeństwo dziecka i odseparowanie go od osoby podejrzanej o krzywdzenie.
- Przeprowadzenie rozmowy z rodzicami/opiekunami dzieci uwikłanych w przemoc.
- Równoległe powiadomienie najbliższego sądu rodzinnego lub policji, wysyłając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa.
Podejrzenie, że dziecko doświadcza ze strony innego dziecka jednorazowo innej przemocy fizycznej (np popychanie, szturchanie), przemocy psychicznej (np poniżanie, dyskryminacja, ośmieszanie) lub innych niepokojących zachowań (tj krzyk, niestosowne komentarze)
- Zadbanie o bezpieczeństwo dziecka i odseparowanie go od osoby podejrzanej o krzywdzenie,
- Przeprowadzenie rozmowy osobno z rodzicami dziecka krzywdzącego i krzywdzonego oraz opracowanie działania naprawcze.
- W przypadku powtarzającej się przemocy powiadomienie lokalnego sądu rodzinnego, wysyłając wniosek o wgląd w sytuację rodziny.