fbpx

Powrót do szkoły – jak wspierać dziecko w nauce zdalnej i stacjonarnej?

Pierwszy miesiąc nauki już za nami.  Mniej więcej wiemy z czym musimy się mierzyć  po tak długiej absencji w szkole i braku kontaktu z rówieśnikami. Część dzieci na nowo potrzebuje czasu, aby przyzwyczaić się do rytmu i systematycznej nauki wymaganej przez nauczycieli.

Jak wspomóc dziecko w akceptacji zmiany?

Po pierwsze warto pamiętać, że dzieci rozwijają się w różnym tempie. To, że inne dzieci z klasy naszego dziecka nie mają problemu, aby przysiąść do lekcji nie oznacza, że każdemu przychodzi to z łatwością.  Na szczęście istnieje wiele sposobów na wspieranie uczniów w nauce. Na wszystko potrzebny jest czas i dobry plan…

Stwórz z dzieckiem Mapę Priorytetów

Warto zadać sobie pytanie: co w edukacji jest naprawdę ważne? O co powinniśmy zadbać my, jako rodzice, aby wesprzeć dziecko działaniu?

 

Przed przygotowaniem Mapy Priorytetów, warto odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:

  1. Jak obecnie wygląda nauka naszego dziecka?
  2. Jak chcemy, aby wyglądała nauka naszego dziecka w domu? 
  3. Jakiego poziomu naszego zaangażowania potrzebuje dziecko ?
  4. Co jest istotne dla nas, jako rodziców, a na co zwraca uwagę dziecko w kwestii nauki?
  5. Czego potrzebuje moje dziecko, aby chętniej odrabiać lekcje, czytać lektury i uczyć się do sprawdzianów?
  6. Co jest teraz ważne dla dziecka, a co dla rodzica?
  7. Co jest pilne do zrobienia w najbliższym czasie?
  8. Z czyjej pomocy mogę skorzystać?

Odpowiedzi na te pytania warto poszukać razem z dzieckiem oraz wysłuchać jego obaw. Często właśnie obawy będą budziły opór przed nauką czy szkołą.

Poniżej lista obaw, które zniechęcają dzieci do nauki:

  • boją się, że są niewystarczająco mądre, gdyż radzą sobie gorzej niż rowieśnicy z klasy,
  • boją się powiedzieć nauczycielowi, gdy nie nadążają z materiałem omawianym na lekcji, ponieważ nie chcą być krytykowane przez innych uczniów, ani postrzegane przez nauczyciela jako te mniej zdolne, czy sprawiające problemy,
  • boją się powiedzieć, gdy mają inny pomysł np. na rozwiązanie zadania, gdyż nie są pewne, czy takie rozwiązanie zostanie uznane za poprawne,
  • boją się, że zostaną niegatywnie ocenione za pracę, w którą wlożą dużo pracy i zaangażowania,
  •  boją się, że ich sposób myślenia czy działania nie zostanie zaakceptowany przez rówieśników, lub nauczyciela.

My, jako rodzice, również mamy własne obawy, które również warto zasygnalizować dziecku. Taka rozmowa na pewno pomoże dziecku zrozumieć decyzje rodziców. Atmosfera wzajemnego szacunku, troski o potrzeby oraz akceptacji tego, że trudności mogą się pojawiać i jest to całkowicie normalne, zwłaszcza w procesie uczenia się, pozwolą stworzyć warunki do znalezienia rozwiązań oraz zmotywować do działania.

Jak przygotować Mapę Priorytetów?

Do stworzenia Mapy Priorytetów potrzebne będą: duża kartka A3, albo tablica korkowa, małe samoprzylepne karteczki typu „post-it” (do wypisywania zadań), flamastry, długopisy, pinezki lub taśma klejąca oraz gruby marker lub sznurek (do wyznaczania linii podziału kolumn i wierszy). Taką kartkę lub tablicę dzielimy na 3 wiersze na górze (poziomo), a pod nimi wyznaczamy 3 kolumny (pionowo).

–> W pierwszym wierszu, poziomo, wpisujemy nasze cele i priorytety. Warto zastanowić się nad 2-3 najważniejszymi, aby wiedzieć do czego się dąży. Jeśli Wasz główny cel jest pracochłonny i wymaga wykształcenia nawyku, zastanówcie się jaki mógłby być pierwszy mały krok do zrealizowania dużego celu.

–> W drugim wierszu wypisujemy ważne zadania, czyli to, co trzeba robić regularnie, aby osiągnąć cel. Na przykład, jeśli chcesz wspomóc dziecko w regularnym czytaniu lektury, to wpisz czytanie 5 stron książki każdego dnia.

–> W trzecim wierszu umieszczamy pilne sprawy, czyli takie, które mają określony termin realizacji i wymagają wcześniejszego przygotowania się do ich wykonania. Tu mogą się znaleźć sprawdziany, kartkówki, duże wypracowania, projekty grupowe, czy prace plastyczne.

–> W pierwszej kolumnie, pionowo, wypisujemy dni tygodnia, aby podzielić pracę na mniejsze zadania i rozplanować w czasie ich wykonanie.

–> W drugiej kolumnie wymieniamy zadania do zrobienia danego dnia tygodnia.

–> Trzecia kolumna  – zadania zrobione – służy do przenoszenia na nią zadań wykonanych każdego dnia tygodnia.

Zadbajcie o siebie

Co jeszcze powinno znaleźć się na Mapie Priorytetów? Do prawidłowego rozwoju, dzieci potrzebują relaksu i odpoczynku. Zadowolone dziecko chętniej podejmie się wykonania zadań, których nie lubi. Ponad to nauka jest procesem bardzo męczonym zarówno dla ciała, jak i umysłu. Należy pamietać, aby na Mapie Priorytetów umieścić aktywności, które odpowiadają zainteresowaniom i sprawiają przyjemność. Dziecko chętniej skorzysta z pomocy narzędzia, które kojarzy mu się również z relaksem

Wraz z dzieckiem zastanówcie się, jakie zainteresowania (np. sport, rysunek, granie na instrumencie, zabawa ze zwierzątkiem, spotkanie z przyjaciółmi) chcecie umieścić na Mapie Priorytetów oraz jakie wspólne aktywności sprawiaja Wam przyjemność.

Ustalcie również w jaki sposób chcecie świętować Wasze sukcesy, czyli osiągnięte cele i zrealizowane priorytety.

Ponowne zamknięcie w domu i co dalej?

Zmiana jest wpisana w naszą rzeczywistość. Warunki naszej pracy mogą zostać zmienione z dnia na dzień. Praca w domu wymaga od nas lepszej organizacji i wprowadzenia nowych zasad dla wszystkich domowników. O tym, na czym będą polegać te zasady, gdzie i kiedy będą obwiązywać oraz jakiego zachowania oczekujemy wówczas od członków naszej rodziny, warto porozmawiać i zapisać przemyślenia oraz wnioski z dyskusji w formie kontraktu, czyli listy zasad, na które zgadzają się wszyscy członkowie rodziny. Zasady obowiązują każdego, zarówno dzieci, jak i rodziców. Aby zaznaczyć deklarację przestrzegania zasad z kontraktu, należy go podpisać, lub odrysować bądź odcisnąć swoją dłoń.

Jeśli któryś z domowników będzie miał problem z dostosowaniem się do ustalonych zasad, zawsze warto zastanowić się nad innymi rozwiązanymi, które będą ułatwiały pracę i zabawę w domu w zgodzie i pozytywnej atmosferze. Pozostawienie problemów bez rozmowy oraz narzucanie rozwiązań i zasad, obniża wartość wspólnych ustaleń, a także zmniejsza motywację do rozwiązywania konfliktów.

Sporządzenie Mapy Priorytetów oraz rozpisanie kontraktu pozwalają ustalić priorytety i cele, podzielić obowiązki, a także określić reguły współdziałania w domu. Takie podejście pomoże ograniczyć, a nawet wyeliminować niepotrzebne napięcia i kłótnie między domownikami sprawiając, że życie i praca w domu staną się łatwiejsze niezależnie od warunków, jakie przyniesie nam nowa rzeczywistość.

 

Autor: Katarzyna Łuka

Przeczytaj również:

Dorośli też się lubią bawić.

Dorośli też się lubią bawić.

Dorośli też się lubią bawić.Dorośli stosunkowo niechętnie mogą reagować na propozycje zabaw i gier integracyjnych. Dlatego ważne jest, by przemyśleć sposób i kolejność wprowadzania kolejnych aktywności, by wszyscy stopniowo osiągnęli zadowalający poziom zaangażowania....

czytaj dalej
Najlepsze zabawy na godziny wychowawcze.

Najlepsze zabawy na godziny wychowawcze.

Najlepsze zabawy na godziny wychowawcze.Zajęcia z wychowawcą to szczególne lekcje, które zwykle poświęcamy na omawianie spraw bieżących, rozwiązywanie konfliktów i planowanie wycieczek. Warto jednak pamiętać o stałej potrzebie podtrzymywania w dzieciach...

czytaj dalej

Zapoznaj się z ofertą WARSZTATÓW:

9

AKADEMIA ASERTYWNOŚCI

9

Akademia pewności siebie

9

Zastępowanie agresji

9

UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNE