Kiedy zacząć przygotowania do egzaminu ósmoklasisty z matematyki?

Ach, ta matematyka, królowa nauk, melodia myśli, miara wszystkiego, jak pisali poeci i myśliciele. Niezależnie od tego, drodzy ósmoklasiści, czy jesteście nią zafascynowani, czy każda jej lekcja spędza wam sen z powiek, w kwietniu czeka was egzaminacyjne starcie. Ze swojej wieloletniej praktyki szkolnej wiecie już doskonale, że nie sposób jest przyswoić wszystkich matematycznych niuansów i schematów pracy w krótkim czasie. Podstawa programowa obejmuje wiele działów i zagadnień, a egzamin ósmoklasisty z matematyki konstruowany jest w oparciu o ten dokument, dlatego warto mieć pomysł, jak rozplanować sensowne powtórki materiału, by mieć szanse zdążyć z nimi do kwietnia. 

Przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty z matematyki to długotrwały proces. Rekomendujemy rzetelne przygotowanie planu działań, by skrupulatnie przeanalizować podstawę programową i  po pierwsze mieć świadomość zakresu wiedzy i umiejętności, wymaganych podczas egzaminu ósmoklasisty z matematyki. Stąd już tylko krok od rozpisania poszczególnych działów. Kiedy osobiście przekonacie się, o jakim zakresie mowa, z pewnością spostrzeżecie, że konieczne będzie przystąpienie do pracy wraz z początkiem roku szkolnego. W nauce matematyki ważna jest kolejność powtarzania działów, we wrześniu zatem należałoby powtórzyć zagadnienia dotyczące liczb (własności liczb, działania na liczbach, ułamki, potem obliczenia praktyczne). W kolejnym miesiącu nadszedłby czas na potęgi i pierwiastki, listopad warto poświęcić na zadania w zakresie wyrażeń algebraicznych, równań, zadań testowych, i tak dalej, dział po dziale (statystyka, rachunek prawdopodobieństwa, figury na płaszczyźnie, geometria przestrzenna), by zamknąć swoje działania powtórkowe bezpiecznie, z marginesem, wraz z końcem marca. Pamiętajcie, że równolegle na lekcjach matematyki realizować będziecie inne tematy, więc praca będzie przebiegała dwutorowo. Dlatego z mocą podkreślić należy konieczność jak najwcześniejszego podjęcia powtórek do egzaminu ósmoklasisty z matematyki, by pozostawić sobie w życiu przestrzeń na inne czynności, a nie tylko poświęcać cały swój czas na naukę. 

Równolegle z systematycznymi powtórkami według powyżej przedstawionego schematu warto wyszukiwać i rozwiązywać zadania testowe i całe arkusze egzaminacyjne. Pozwoli to na obeznanie się z formułą egzaminu i wyćwiczenie metod pracy z zadaniami otwartymi i zamkniętymi.  Nabywa się w taki sposób umiejętność rozpoznawania specyficznych typów zadań, co zaowocuje pewnością siebie czy większym spokojem w stresującej sytuacji pisania właściwego egzaminu ósmoklasisty z matematyki.

Warto jeszcze zastanowić się, co to znaczy: powtórka z matematyki. Repetycje absolutnie nie polegają na powtórzeniu zagadnień teoretycznych, przepisaniu wzorów i schematów, wykonaniu kilku ilustrujących problem przykładów. Powtórzenie do egzaminu ósmoklasisty z matematyki zasadza się głównie na praktycznym wyćwiczeniu sprawności rozwiazywania zadań. Matematykę trzeba ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć. Tylko praktyka czyni mistrza, a żeby poczuć się pewnie i zyskać przekonanie, że jest się dobrze przygotowanym do egzaminu ósmoklasisty z matematyki, niezbędne są regularne, skrupulatne, częste ćwiczenia.

Reasumując – przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty z matematyki wymaga dobrego rozplanowania działań w czasie i regularnych ćwiczeń.  Należy się nastawić na dość czasochłonne powtórki, więc dla zachowania równowagi dnia codziennego i nieco więcej niż zaledwie odrobiny czasu na odpoczynek, nie można zostawiać powtórek na ostatnią chwilę. Warto zacząć już we wrześniu, by pod koniec marca  z poczuciem dobrze wypełnionego obowiązku móc sobie powiedzieć, że jest się dobrze przygotowanym do egzaminu ósmoklasisty z matematyki.

Marta Hendzel – Pomysłodawca i twórca Pracowni z Oknem na Świat. Trener, pedagog, mentor.

Prowadzi warsztaty rozwojowe w obszarze umiejętności psychospołecznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. W ramach wszystkich prowadzonych zajęć, pomaga wejść w dorosły świat z poczuciem pewności siebie i wiary w swoje możliwości. Wierzy, że wsparcie w rozwoju od najmłodszych lat pomaga w osiąganiu dalszych sukcesów. Szkoli również nauczycieli z tego, jak zarządzić grupą i efektywnie się komunikować. Swoje doświadczenie zdobyła pracując już na studiach jako lektor języka angielskiego z dziećmi, następnie szkoląc innych nauczycieli. Przez ostatnie lata, jako dyrektor metodyczny, wspierała pracowników kreując i wdrażając nowatorskie rozwiązania edukacyjne. Absolwentka pedagogiki i metodyki oraz studiów podyplomowych z psychologii społecznej (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej) oraz wielu kursów rozwojowych. Jest certyfikowanym trenerem komunikacji opartej na empatii (NVC).