Po reformie edukacji sporo się zmieniło w szkołach. Likwidowane są gimnazja i bardzo wielu uczniów zmienia szkoły przechodząc do klasy siódmej do zupełnie innej placówki. A tam nie dość, że ogrom nauki, to czeka ich jeszcze nowa klasa. Łatwiej mają ci, którzy przechodzą całymi grupami do innej szkoły, gorzej ci, którzy idą bez towarzystwa.

W takiej nowo utworzonej klasie dzieję się bardzo dużo. Jest dużo lęku przed oceną innych. Pierwszy dzień szkoły to dla wielu młodych osób wyrok. Od tego zależy ich miejsce w grupie, a nawet w szkole.


Jak zintegrować klasę, aby kolejne lata wspólnej nauki wspominane były jako czas zabawy i śmiechu a nie koszmaru? Co mogą zrobić dla swoich dzieci rodzice i wychowawca?

Po pierwsze – jasny cel.

Z czym jest kłopot w grupie? I o co tak naprawdę chodzi? Czy jest to zupełnie nowa klasa czy może do starej klasy przyszły nowe osoby, które zmieniły jej wewnętrzną strukturę? A może po wakacjach klasa straciła poczucie swojej siły i wyjątkowości? Albo inne klasy przyklejają jej łatkę najgorszej w szkole.  Musimy wiedzieć, gdzie położyć nacisk, by stworzyć zgrany zespół. Czy potrzebna jest integracja klasowa, jasne ustalenie zasad współpracy czy może właśnie danie grupie poczucia swojej mocy. Tak jak w przypadku wszystkich działań tak samo i tu określenie celu jest kluczowe, aby nie marnować czasu na coś, co jest jedynie fajną zabawą, ale niczego nie wnosi i nie zmienia w jakości funkcjonowania klasy.

Po drugie – wychowawca.

W nowej szkole wychowawca jest łącznikiem z innymi nauczycielami, a czasem nawet klasami. Od niego zależy bardzo wiele. To on może zachęcać do współpracy zarówno dzieci jak i rodziców. To on może wzmacniać grupę i regularnie z nią rozmawiać podczas godzin wychowawczych. I to on może proponować wspólne wyjazdy czy warsztaty integracyjne. Jest sporo nauczycieli, którzy ciągle szukają pomysłów na wzmocnienie swojej klasy. Sami chodzą na warsztaty, które ich tego uczą. W obecnych czasach młodzież zmienia się tak szybko, że każdy rocznik jest nowym wyzwaniem i bez wychowawcy, który się rozwija i jest elastyczny, nie ma mowy o autentyczny dialogu między uczniami a dorosłymi.

Po trzecie – praktyka.

Tak, jak nie można nauczyć się jeździć rowerem czytając o tym książki, tak nie da się zintegrować grupy bez ćwiczeń, które integrują. Dobrym rozwiązaniem są warsztaty poza szkołą. Dzięki temu grupa ma poczucie tworzenia czegoś nowego, na innym gruncie, w innym otoczeniu. Dla wielu klas takie zajęcia z dala od szkoły to okazja do wyjścia poza utarty schemat pracy.
Obecność wychowawcy jest tu nadal kluczowa. Warto przed warsztatami zrobić anonimową ankietę wśród młodzieży, żeby wiedzieć, czego dokładnie mają dotyczyć warsztaty. Warto wybrać miejsce, które zajmuje się rozwojem młodzieży od lat.
Im mniej teorii tym lepiej. Najlepiej kiedy teoria pojawiała się po ćwiczeniu, czyli po praktyce. To jest najlepsza droga. To pozwala dzieciom na refleksje i wnioski po ćwiczeniu, które mogło być łatwe, trudne lub wzbudzać jakiekolwiek emocje.

Po czwarte – korzyści.

Jeśli klasa potrzebuje lepiej się poznać i stworzyć wspólne zasady komunikacji konieczne są ćwiczenia, dzięki którym uczniowie dowiedzą się czegoś o sobie i poczują ze sobą swobodnie. Im więcej aktywności, które śmieszą tym lepiej – to rozluźnia. Jeśli klasa straciła poczucie siły grupowej niezbędne będą ćwiczenia, gdzie dzięki wspólnej pracy będą osiągali sukcesy.
Dobrymi zabawami są te, gdzie klasa stara się zrobić coś kilka razy, ale za każdym razem szybciej. To mogą być zabawy, gdzie wykonać trzeba jakąś czynność, przekazać przedmiot lub zbudować coś z klocków. Poczucie wspólnego sukcesu bardzo wzmacnia zespół. Dzieci odczuwają naturalną radość, kiedy im coś wychodzi.

Integracja klasy szkolnej to wspólne przechodzenie grupy pewną drogę – zachodzi proces z ich udziałem. Warto zadbać o dobry klimat w tej podróży. Rola dorosłych jest to ogromna. To rodzice mogą zachęcać wychowawcę i same dzieci do udziału w takich warsztatach. To oni mogą pomóc wychowawcy w opiece nad klasą podczas przejazdu na warsztaty rozwojowe. To oni mogą pochwalić.


Dowiedz się więcej o naszych warsztatach integracji klas i grup:

e-mail: biuro@okno.edu.pl
tel.: 730 125 606, 730 125 129