Egzamin ósmoklasisty – nie taka matma straszna jak ją… wyliczyli! (czyli rady jak zdać na 100%)

Tak, egzamin ósmoklasisty z matematyki można zdać na 100%. I nie jest to możliwe tylko w przypadku wybitnych umysłów ścisłych, uczniów, którzy matematykę kochają i drżą ze szczęścia na myśl o kolejnej lekcji tego przedmiotu. Da się do egzaminu ósmoklasisty z matematyki przygotować tak, żeby bezbłędnie rozwiązać wszystkie zadania, otwarte i zamknięte, te z geometrii, arytmetyki, a nawet rachunku prawdopodobieństwa. Bazując na doświadczeniach poprzedniego rocznika, można sformułować kilka najważniejszych wytycznych, które pomogą efektywnie przygotować się do egzaminu ósmoklasisty z matematyki.

  1. Najlepszym treningiem jest wykonywanie zadań testowych. Warto zacząć od pojedynczych ćwiczeń, by przechodzić z czasem do całych arkuszy testowych. Osoba wprawiona w pracy z testami sprawnie i szybko wyłapie specyfikę formuły sprawdzianu, wychwyci powtarzalne struktury zadań. To również świetny sposób na odkrycie braków w wiedzy i umiejętnościach, co stwarza szansę na uzupełnienie luk w wiedzy i wyćwiczenie zagadnień, w których nie czujemy się pewnie. Podczas egzaminu ósmoklasisty z matematyki trzeba będzie rozwiązywać zadania testowe, zamknięte oraz zadania otwarte – tych w stosunku do wcześniejszego egzaminu gimnazjalnego pojawi się znacznie więcej.
  2. Ważna jest systematyczność ćwiczeń. Matematyka jest nauką, która wymaga czasu, skupienia, regularności działań. Nie jest wskazana praca od przypadku do przypadku, wyrywkowa, okazjonalna. Nie da się w ten sposób skutecznie powtórzyć tak wielu zagadnień (jak wielu? Podstawa programowa z matematyki szczegółowo wskazuje na treści, które należy znać i umieć zastosować w praktyce). Co mniej oczywiste, pracę z arkuszem warto wykonywać z zegarkiem w ręku, kontrolując upływający czas. Na napisanie właściwego egzaminu ósmoklasisty z matematyki będzie 100 minut. Z tą świadomością należy wykonywać zadania jedno po drugim, nie rozpraszając się, nie odchodząc od biurka. Wszelkie elektroniczne przeszkadzacze powinno się usunąć spoza zasięgu ręki czy wzroku, wyciszyć się, skupić, wygospodarować kawałek przestrzeni i czas, naśladując tryb właściwego egzaminu. To świetnie przygotuje do kwietniowych egzaminacyjnych zmagań z upływającymi minutami i ze stresem.
  3. W każdym arkuszu egzaminacyjnym znajdują się zadania z udowadnianiem, dlatego niezwykle ważne jest skrupulatne i częste ćwiczenie w tym zakresie. Również bardzo często pojawiają się zadania związane z własnościami trójkątów i czworokątów.
  4. Dużo czasu warto poświęcić na powtórzenie i przećwiczenie zagadnień geometrycznych. Doskonale wiadomo, że konieczna jest rzetelna powtórka wszystkich zależności i własności zachodzących wśród figur geometrycznych: płaskich i przestrzennych. Bez twierdzenia Pitagorasa ani rusz! Tak samo istotne są zadania, w których pojawia się obliczanie pola powierzchni i objętości.
  5. Oprócz powyższych kwestii zawsze powinno się wychwycić te działy i konkretne zagadnienia, które wydają się najtrudniejsze, najsłabiej przećwiczone. Nie zostawiajmy ich „na potem”, „na kiedy indziej”. Sukcesywnie wyszukujmy zadania z ich zakresu i ćwiczmy, rozwiązujmy, dopytujmy nauczycieli, rozwiewajmy najdrobniejsze wątpliwości. Praktyka szkolna pokazuje, że często kłopot sprawiają obliczenia na procentach, potęgowanie, pierwiastki, a także wyrażenia algebraiczne.

Każdy ósmoklasista ma szanse zdać egzamin ósmoklasisty z matematyki na 100%. Zadania w arkuszu będą bazować nie na jakiejś tajemnej wiedzy, ale na zagadnieniach, które można spokojnie zgłębić wcześniej, by z komfortowym przeświadczeniem o rzetelnym przygotowaniu bezbłędnie odpowiadać na egzaminacyjne polecenia. Powyższe wskazówki niech będą podpowiedzią, jak tego dokonać.  

Marta Hendzel – Pomysłodawca i twórca Pracowni z Oknem na Świat. Trener, pedagog, mentor.

Prowadzi warsztaty rozwojowe w obszarze umiejętności psychospołecznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. W ramach wszystkich prowadzonych zajęć, pomaga wejść w dorosły świat z poczuciem pewności siebie i wiary w swoje możliwości. Wierzy, że wsparcie w rozwoju od najmłodszych lat pomaga w osiąganiu dalszych sukcesów. Szkoli również nauczycieli z tego, jak zarządzić grupą i efektywnie się komunikować. Swoje doświadczenie zdobyła pracując już na studiach jako lektor języka angielskiego z dziećmi, następnie szkoląc innych nauczycieli. Przez ostatnie lata, jako dyrektor metodyczny, wspierała pracowników kreując i wdrażając nowatorskie rozwiązania edukacyjne. Absolwentka pedagogiki i metodyki oraz studiów podyplomowych z psychologii społecznej (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej) oraz wielu kursów rozwojowych. Jest certyfikowanym trenerem komunikacji opartej na empatii (NVC).