Dlaczego warto uczyć się programowania?

Programowanie jednoznacznie kojarzy się z informatyką, jednak jak okazuje się, jest to sposób rozwiązywania problemów, a więc algorytmów, które pojawiają się w wielu dziedzinach naszego życia, nie tylko w sferze IT. Każdy z nas, każdego dnia „rozwiązuje algorytmy”, wykonując proste czynności – przygotowując posiłek czy szykując się do szkoły. Okazuje się, że jest to zajęcie, którego ćwiczenie i opanowanie niesie ze sobą szereg korzyści. Doskonalenie tego fachu rozwija nasze logiczne myślenie, rozbudza kreatywność, ułatwia w przyszłości rozwiązywać problemy i podejmować decyzje. Poza tym jest to prawdopodobnie najbardziej przydatna umiejętność, jaką można zdobyć po szkole podstawowej i średniej, a potem także na niektórych studiach.

Osoba posługująca się językiem programowania ma ogromne szanse na pracę w wielu miejscach, o czym świadczy fakt, że wiele firm już narzeka na brak specjalistów od IT. Nie trzeba być analitykiem, by zauważyć rosnącą tendencję przenoszenia codziennych czynności do sieci – od płatności przez smartfony, naukę języków czy wskazywanie drogi przez coraz to lepsze i nowocześniejsze aplikacje, które są tworzone przez programistów. Poza tym każda firma opiera się na pracy na komputerze, bazach danych, sieciach… Nie dziwi więc fakt wprowadzenia przez Ministerstwo Edukacji Narodowej konieczności programowania czy kodowania na zajęciach w szkole, ale nie tylko na lekcjach informatyki, a także na innych, pozornie niezwiązanych z tym zajęciem, przedmiotach; bowiem można nauczać historii czy literatury przy pomocy algorytmów.

Nauka programowania dla dzieci

Potrzebę uczenia programowania już od najmłodszych lat zauważa wspomniane Ministerstwo Edukacji Narodowej czy czołowe firmy z branży komputerowej. Przez wielu język programowania C++ czy Java jest „trzecim obowiązkowym językiem”, jaki powinien znać współczesny człowiek – obok języka ojczystego i języka obcego.

Proces nauki kodowania warto zacząć jak najwcześniej. Obecnie szkoły publiczne i niepubliczne prześcigają się w organizowaniu oraz prowadzeniu kursów, zajęć i warsztatów z programowania dla dzieci. Do tego celu wykorzystywane są zabawki edukacyjne w postaci prostych robotów (np. roboty Dash & Dot, Photon, MakeBlock) i klocków Lego WeDo 2.0 czy Mindstorms EV3), które przez zabawę wspierają naukę programowania dzieci. Na lekcjach informatyki w szkołach triumf wiodą takie języki programowania jak scratch oraz dla starszych Python czy C++, a to narzędzia, które rozwijają analityczne dochodzenie oraz proces twórczego myślenia. Poza tym Internet oferuje naprawdę wiele bezpłatnych platform, których można używać do nauki programowania (np. studio.code.org). Poza tym elementy programowania wykorzystują obecnie bardzo popularne gry dla dzieci, łączące przyjemne z pożytecznym.– Minecraft czy Roblox.

Kodowanie w stolicy

Naukę programowania dla dzieci w Warszawie propaguje Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów (OEIiZK), który co roku organizuje dwa konkursy z zakresu podstaw programowania dla dzieci oraz rozszerzonych treści podstawy programowej – „miniLOGIA”; dla uczniów klas IV-VI  szkół podstawowych województwa mazowieckiego, co stanowi etap przygotowawczy do konkursu „LOGIA”, który jest przeznaczony dla uczniów klas IV-VIII, będący konkursem przedmiotowym pod patronatem Mazowieckiego Kuratora Oświaty.

Pierwszy konkurs składa się z dwóch etapów – szkolnego i wojewódzkiego. Na obu poziomach konkurs polega na samodzielnym rozwiązywaniu 3 zadań algorytmicznych w języku Python z wykorzystaniem modułu turtle. Konkurs „LOGIA” jest trudniejszy i obejmuje trzy etapy: szkolny, rejonowy oraz wojewódzki. Do zadania uczestników należy rozwiązanie testu z ogólnej wiedzy informatycznej i algorytmicznych zadań konkursowych z zakresu grafiki oraz definiowania funkcji liczbowych; w drugim etapie uczestnik musi rozwiązać algorytmiczne zadania konkursowe z zakresu grafiki, definiowania funkcji, przetwarzania napisów oraz przetwarzania list jednopoziomowych, a w finale są te same zagadnienia, co w drugim etapie, poza przetwarzaniem list jednopoziomowych na rzecz list wielopoziomowych.

Co daje udział w konkursie? Tytuł laureata uprawnia do przyjęcia do szkoły średniej poza kolejnością. Natomiast tytuł finalisty pozwala na uzyskanie dodatkowych punktów przy rekrutacji (w zależności od zasad przyjmowania do danej placówki).

Nie ma wątpliwości, że nauka programowania to doskonałe ćwiczenie dla umysłu, poprawy koncentracji, zdolności logicznego czy kreatywnego myślenia. Za sprawą kodowania dziecko od najmłodszych lat ćwiczy pamięć, lepiej przetwarza informacje, co jest niezaprzeczalnie niezbędną zdolnością w dzisiejszych czasach, które charakteryzują się koniecznością przyjmowania natłoku wiadomości z każdej strony. Poza tym wiadomo, że ludzie znający (dobrze) język programowania znajdą z łatwością zatrudnienie w dobrze płatnej pracy, w firmie nie tylko związanej z IT, ale w każdej dziedzinie życia, bo kodowania jest już teraz potrzebne wszędzie.

Źródło: minilogia.oeiizk.waw.pl, logia.oeiizk.waw.pl

Marta Hendzel – Pomysłodawca i twórca Pracowni z Oknem na Świat. Trener, pedagog, mentor.

Prowadzi warsztaty rozwojowe w obszarze umiejętności psychospołecznych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. W ramach wszystkich prowadzonych zajęć, pomaga wejść w dorosły świat z poczuciem pewności siebie i wiary w swoje możliwości. Wierzy, że wsparcie w rozwoju od najmłodszych lat pomaga w osiąganiu dalszych sukcesów. Szkoli również nauczycieli z tego, jak zarządzić grupą i efektywnie się komunikować. Swoje doświadczenie zdobyła pracując już na studiach jako lektor języka angielskiego z dziećmi, następnie szkoląc innych nauczycieli. Przez ostatnie lata, jako dyrektor metodyczny, wspierała pracowników kreując i wdrażając nowatorskie rozwiązania edukacyjne. Absolwentka pedagogiki i metodyki oraz studiów podyplomowych z psychologii społecznej (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej) oraz wielu kursów rozwojowych. Jest certyfikowanym trenerem komunikacji opartej na empatii (NVC).