Czy można przygotować się do matury z polskiego w miesiąc? I jak to zrobić?

Do matury przygotowujemy się tak naprawdę przez 3 lata w liceum lub 4 lata w technikum. Część z uczniów nie przykłada się do lekcji z języka polskiego ? nie czyta lektur, nie odrabia prac domowych, nie pisze wypracowań? Niektórzy orientują się miesiąc przed maturą, że warto w końcu pouczyć się, żeby zdać. Czy da się przygotować w 4 tygodnie do matury z języka polskiego z materiału z 3 czy 4 lat nauki? Co zrobić, żeby nadrobić wiedzę z lektur i gramatyki?

 

POWTÓRKA DO MATURY – OD CZEGO ZACZĄĆ?

 

PLAN

Skoro wiemy, że zostało nam niewiele czasu, stwórzmy sobie plan nauki. Podzielmy materiał na konkretne dni i tygodnie. Wypiszmy sobie w kalendarzu, które lektury powtórzymy danego dnia. Zwróćmy uwagę na to, żebyśmy znaleźli również czas na odpoczynek, inne przedmioty maturalne oraz na sprawy bieżące w szkole czy w domu!

 

EPOKI

To w zasadzie podstawa wiedzy z zakresu historii literatury, która jest kluczowa do zdania egzaminu maturalnego z języka polskiego ? czy to w formie pisemnej, czy ustnej, niezależnie od poziomu, choć szczególnie istotne na poziomie rozszerzonym, gdzie uczeń musi myśleć kontekstowo. Tu warto znać tak zwaną sinusoidę Juliana Krzyżanowskiego (literaturoznawca), która w sposób bardzo ogólny ilustruje graficznie naprzemienność epok literackich. Jak to działa? Znając cechy epoki antyku, jesteśmy w stanie scharakteryzować renesans czy oświecenie, a kojarząc średniowiecze, możemy powiedzieć coś o baroku czy romantyzmie, bowiem badacz zauważył, że co druga epoka nawiązuje do siebie. W prosty sposób pokazuje, dla których epok ważny jest rozum i człowiek, a dla których istotniejsza jest wiara w Boga i uczuciowość.

MOTYWY

Uczmy się motywami i kontekstami. Dobrą praktyką jest wypisanie sobie w zeszycie, na białych kartkach czy nawet w Excelu motywów i dopisywanie do nich konkretnych tytułów tekstów kultury, które realizują dany topos. Można nawet stworzyć plansze i powiesić je na ścianie. Często mimochodem będziemy na nie patrzeć i utrwalać sobie wiedzę.

MATERIAŁY AUDIOWIZUALNE

Poza maturą z języka polskiego mamy na głowie inne przedmioty, obowiązki szkolne czy życie osobiste. W tak krótkim czasie trudno będzie poświęcić czas tylko na jeden wybrany przedmiot. Warto wykorzystać chwile podczas codziennych obowiązków czy drogi do szkoły. W tym czasie możemy posłuchać streszczeń, wykładów czy audiobooków. Podczas mycia zębów możemy włączyć i słuchać obok omówienia Pana Tadeusza lub w drodze do szkoły, w tramwaju czy autobusie, poczytać opracowanie Dziadów.

Ponadto wiele lektur z gwiazdką (obowiązkowych) zostało zekranizowanych więc możemy również sięgnąć po film, żeby mieć jakiekolwiek pojęcie o danym utworze lub przypomnieć sobie jego treść. Pamiętajmy jednak, że filmy często różnią się od książek!

SPRAWDŹ SIĘ

W Internecie do dyspozycji jest wiele arkuszy maturalnych, a także dostępnych quizów i gier edukacyjnych przygotowujących do matury. Wydrukujmy sobie arkusz z języka polskiego z na przykład 2018 roku i spróbujmy go samodzielnie rozwiązać. Czytanie ze zrozumieniem można sprawdzić we własnym zakresie, a o ocenę wypracowania możemy poprosić swojego nauczyciela.

AUTOPREZENTACJA

Wielu z uczniów ma problem z występowaniem publicznym, a to czeka nas podczas matury ustnej z języka polskiego. Podczas lekcji trudno kilkukrotnie zapytać każdego ucznia z wybranego tematu maturalnego, dlatego warto występować przed lustrem, rodziną czy znajomymi, albo można nagrać się i przeanalizować swoje wystąpienie we własnym zakresie. Istotne jest to, żeby spontanicznie wybrać losowy temat, nie przygotowując się do niego wcześniej. Będzie to też ważna wskazówka dla nas samych, na jakim poziomie jesteśmy. Wszystko po to, żeby stres nie zwyciężył nad nami podczas egzaminu.

ARKUSZE MATURALNE

Zapoznajmy się przez ten miesiąc z poprzednimi arkuszami maturalnymi, przeanalizujmy wcześniejsze edycje matur ustnych. Podczas przeglądania tematów możemy natknąć się na coś, czego nie omawialiśmy w szkole lub na coś, o czym nie mamy pojęcia ? szczególnie dotyczy to zagadnień językoznawczych, na które podczas edukacji w szkole średniej nie ma za wiele czasu, z uwagi na nacisk na tematy z zakresu literatury.