Jak przygotować się do objęcia wychowawstwa czyli 5 zabaw na integrację klasy.

Objęcie wychowawstwa jest zawsze jeśli nie trudnym momentem, to na pewno co najmniej dużym wyzwaniem. Przygotowanie grupy do dobrej, sprawnej współpracy wymaga wytworzenia pozytywnych relacji i już od pierwszych wspólnych dni należy wdrażać działania, które mają to na celu. W integracji klasy pomóc mogą gry i zabawy integracyjne. Przetestowane i skuteczne zostały opisane poniżej:

TYM RAZEM ROZWIĄZANIE
Dzieci ustawiają się w kole, blisko siebie. Prowadzący prosi, by wszyscy zamknęli oczy, a następnie łączy dłonie uczestników, tworząc węzeł gordyjski. Ważne jest oczywiście, by dokładnie poplątać ręce uczniów, bo ich zadaniem jest rozplątanie węzła bez puszczania trzymanych dłoni kolegów i koleżanek. Zabawa wywołuje salwy śmiechu, uczy precyzyjnego wypowiadania się i pokazuje, że sukces grupy zależy od współdziałania.
NAJLEPSZE I NAJGORSZE
Zabawa integracyjna, która pozwala na lepsze zapoznanie się dzieci. Przebiega ona przy podziale na kilkuosobowe grupy. Prowadzący prosi o stworzenie listy najlepszych i najgorszych przykładów na: zwierzątko domowe, danie, sposób budzenia, prezent na osiemnaste urodziny i inne.
KOLEJNO ODLICZ
Prowadzący przygotowuje około 30 rekwizytów oraz chustę lub szal. Wszystkie przedmioty układamy w dowolnym porządku. Następnie dajemy klasie kilka minut, by uczniowie przyjrzeli się zgromadzonym rzeczom, a potem je przykrywamy. Teraz następuje pięciominutowy etap pracy indywidualnej ? każdy sam próbuje odtworzyć w pamięci zaobserwowany porządek i spisuje listę na kartce. Następnie w małych podgrupach uczestnicy zabawy integracyjnej porównują swoje ustalenia i tworzą nowe, wspólne listy. Na podstawie tej zabawy integracyjnej można dzieciom pokazać, że wspólne działania przynoszą lepsze efekty.
ZWINNE KRZESŁA
Przygotowanie sali, niezbędne do przeprowadzenia tej zabawy integracyjnej, polega na ustawieniu w nieładzie krzeseł dla uczniów. Należy pomiędzy nimi pozostawić łatwe przejście. Krzeseł powinno być o jedno więcej niż dzieci. Po wejściu do sali uczniowie zajmują miejsca i gdy zabawa się zaczyna, starają się uniemożliwić nauczycielowi dotarcie do wolnego krzesła. Warunki: nauczyciel nie może biec, nie wolno go dotykać, nie wolno przestawiać krzeseł. Osoba, która wstanie, nie może z powrotem zająć tego samego krzesła. Jeśli przez minutę nauczycielowi nie uda się usiąść, klasa wygrywa.
TRZY ZDANIA O SOBIE
Każdy uczeń przygotowuje trzy informacje na swój temat, przy czym dwie z nich są prawdziwe, a jedna fałszywa. Zadaniem klasy jest wskazanie nieprawdziwego zdania. Przy dużej klasie można podzielić uczestników na grupy, atmosferę podgrzewa wprowadzenie punktów, zapisywanych na tablicy przez nauczyciela. Warto podkreślić na początku, by dzieci podawały zdania dotyczące różnych dziedzin życia, a nie ograniczały się do trzech zdań na ten sam temat (jak np. ?1. Mój pies ma na imię Kleks; 2. Mój pies ma na imię Plamka; 3. Mój pies ma na imię Kałamarz.?). Gra integracyjna bardzo lubiana i wzbudzająca wiele emocji, może być długotrwała.
Więcej pomysłów na integrowanie grupy proponujemy podczas warsztatów w Pracowni z Oknem na Świat, zapraszamy po więcej informacji: https://okno.edu.pl/integracja-grup-i-klas/.
AUTOR:
Magdalena Szczypińska
Przeczytaj również:
Dzieci i młodzież, jeśli chcą, znakomicie zarządzają swoim czasem
Dzieci i młodzież, jeśli chcą, znakomicie zarządzają swoim czasemRodzice dzieci i nastolatków często pytają nas, co zrobić, żeby dzieci samodzielnie zabierały się za odrabianie lekcji, sprawnie organizowały swój czas i ustalały kolejność działań. Ale czy dzieci...
Pewność siebie
Pewność siebiePraca nad zwiększeniem PEWNOŚCI SIEBIE najczęściej zaczyna się, kiedy młody człowiek czegoś chce, ma jakieś MARZENIE czy CEL. Po pierwszej ekscytacji zmierza się z rzeczywistością i widzi, że ?to nie takie łatwe?. Zaczyna wątpić, kłębi mu się w głowie...
Zarządzanie czasem czy zarządzanie sobą w czasie?
Zarządzanie czasem czy zarządzanie sobą w czasie?O co chodzi z tym czasem? Jak to jest, że ciągle go brakuje zarówno młodym jak i dorosłym? Dlaczego młodzież mówi dokładnie to samo, co ich rodzice ? ciągłe zmęczenie, ucieczka w sen przed ogromem spraw do załatwienia...