5 zabaw, które zintegrują Twoją klasę i Ciebie z nią
Pewnie każdy nauczyciel chce mieć zgrany zespół uśmiechniętych i współpracujących uczniów.
Pierwszy dzień szkoły to moment, kiedy już coś można powiedzieć o klasie.
Pojawia się odpowiedź na pytanie czy będzie potrzebna integracja klasy. Widać, które dzieci są chętne do współpracy, a które chowają się po kontach.
Czasem klasa, która uczy się ze sobą od kilku lat wracając po wakacjach wymaga tzw. reintegracji, czyli ponownej integracji.
Wynika to często z faktu, iż dzieci zmieniły się podczas wakacji, zyskały nowe doświadczenia, dorosły i zmieniły im się wartości.
Innym przypadkiem jest sytuacja, kiedy zespół zmienia się, ponieważ pojawia się nowy uczeń, a inni odeszli.
Zgrana klasa nie tworzy się jednak w jeden dzień!
Nawet kiedy mamy do dyspozycji najlepszy scenariusz lekcji wychowawczej i listę gier integracyjnych.
Aby klasa miała cechy zgranego zespołu musi upłynąć trochę czasu, czasem nawet rok.
To jest proces, w którym najważniejszą rolę odgrywa klasa wraz z wychowawcą. Choć rodzice nie są tu też bez znaczenia.
Poniższe gry i zabawy integracyjne to ćwiczenia, które pomogą nauczycielowi zintegrować klasę szkolną (nawet tę w liceum) z uśmiechem i na luzie. Bo któż nie lubi się bawić?
I. Niech wstanie ten, kto ?
Cele:
? poznanie i integracja klasy szkolnej
? dodanie energii i pobudzenie
- Dzieci siedzą w kole na krzesłach.
- Jedna osoba stoi w środku koła rozpoczynając zabawę (nie ma swojego krzesła) mówiąc ?Niech wstanie ten, kto? (lubi banany, był w Londynie, potrafi jeździć rowerem…)?
- Osoby, których to dotyczy i np. lubią banany muszą zmienić miejsce siadając na innym krześle.
- Nie wolno siadać na krześle bezpośrednio sąsiadującym ze swoim po lewej lub prawej stronie.
- Kiedy część osób szuka nowych miejsc osoba mówiąca zdanie szuka dla siebie miejsca. W ten sposób ktoś inny pozostanie bez krzesła i rozpocznie kolejną rundę.
Uwaga: W tej zabawie należy ustalić zasady z klasą na temat tego, czego mówić nie wolno. Kiedy pojawi się niewłaściwe zdanie (np. Niech wstanie ten, kto nie lubi Maćka) należy natychmiast zareagować.
II. Bezludna wyspa
Cele:
? integracja klasowa i zgrany zespół
? stworzenie poczucia siły i mocy grupy
? zwiększenie zaufania wśród uczniów
- Każda osoba w grupie wymienia jedną rzecz, którą chce zabrać na bezludną wyspę. Nie ma żadnych ograniczeń i można zabrać nawet helikopter albo lakier do włosów. Ważne, aby przedmioty nie powtarzały się.
- Celem grupy jest dowiezienie wszystkich przedmiotów na bezludną wyspę.
- Następnie grupa wymienia się nawzajem swoimi przedmiotami mówiąc: Ja mam grzebień, co masz? Ja mam wodę. Wymienimy się?
- Wymiany dokonujemy kilka razy. Może się tak zdarzyć, że nasz przedmiot do nas wróci ? to jest ok.
- Po kilku minutach grupa siada na krzesłach i każdy podaję nazwę przedmiotu, z jakim został.
- Na koniec sprawdzamy czy mamy wszystkie rzeczy.
Uwaga: Czasem ktoś nie chce się wymienić. Nie zmuszajmy do tego dzieci. To jest dla nas informacja, że ta osoba nie czuje się na tyle bezpiecznie w tym zespole, żeby oddać swój przedmiot. Choć czasem powody zatrzymania swojej rzeczy mogą być inne.
III. Od A do Z
Cele:
? zgrana klasa
? integracja klasy szkolnej
? poznanie się nawzajem
? dodanie energii i uśmiechu
Grupa stoi w kole i ustawia się według jakiejś zasady np.:
- alfabetycznie ? imiona ? na początku koła będzie stała Ania a na końcu Zbyszek
- alfabetycznie ? ulice
- czasem dotarcia do szkoły ? od najkrótszego do najdłuższego
- miesiącem urodzenia ? na początki styczeń aż do grudnia
Uwaga: Trzeba uważać na to, co może zawstydzić dzieci i nie ustawiać się ani wzrostem, ani wagą, ani rozmiarem buta. Zwłaszcza w okresie dojrzewania mogą to być tematy drażliwe.
IV. Czarodziejska kostka
Cele:
? integracja klasy szkolnej
? dowiedzenie się o sobie nowych rzeczy
- Grupa siedzi w kole.
- Każda osoba, która rzuci kostką musi podać tyle informacji o sobie, ile wypadnie oczek.
- W innej wersji uczestnik zabawy może np. podawać tyle swoich umiejętności, ile wypadnie oczek. Wszystko zależy od tego, jaki cel chcemy osiągnąć.
Uwaga: To dobra zabawa integracyjna, kiedy klasa się już trochę poznała i ma ochotę odkryć się przed innymi na forum. Nie róbmy jej jako pierwszej spośród gier i zabaw na integrację.
V. Dwa koła
Cele:
? integracja grupy
? lepsze poznanie uczniów
- Dzielimy klasę na dwie grupy.
- Jedna grupa tworzy małe koło stojąc do siebie plecami.
- Druga grupa tworzy wokół nich większe koło, tak aby każdy miał parę i stał do siebie zwrócony buzią.
- Każda para przez 1-2 minuty rozmawia ze sobą odpowiadając na pytania: Co będziesz robić dziś? Co będziesz robić za miesiąc? Co będziesz robić za rok?
- Na sygnał osoby prowadzącej – zewnętrzne koło przesuwa się np. o 3 osoby (wewnętrzne koło nie zmienia położenia) i w ten sposób tworzą się nowe pary. Pytania pozostają te same.
- Pytania można zmienić na inne. Ważne, żeby dzieci miały możliwość porozmawiać w cztery oczy w osobami, z którymi normalnie nie rozmawiają.
- Dzięki tej zabawie klasa się poznaje i powstają wspólne tematy do rozmów na później.
Marta Hendzel ? trener umiejętności miękkich, prowadzi warsztaty z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, integruje klasy i grupy, szkoli również nauczycieli i wspiera dyrektorów szkół, certyfikowany trener komunikacji opartej na empatii (NVC), właścicielka Pracowni z Oknem na Świat w Warszawie.
https://okno.edu.pl/pracownia-rozwojowa/integracja-grup-i-klas/