5 zabaw, które zintegrują Twoją klasę i Ciebie z nią

 

Pewnie każdy nauczyciel chce mieć zgrany zespół uśmiechniętych i współpracujących uczniów.

Pierwszy dzień szkoły to moment, kiedy już coś można powiedzieć o klasie.

Pojawia się odpowiedź na pytanie czy będzie potrzebna integracja klasy. Widać, które dzieci są chętne do współpracy, a które chowają się po kontach.

Czasem klasa, która uczy się ze sobą od kilku lat wracając po wakacjach wymaga tzw. reintegracji, czyli ponownej integracji.

Wynika to często z faktu, iż dzieci zmieniły się podczas wakacji, zyskały nowe doświadczenia, dorosły i zmieniły im się wartości.

Innym przypadkiem jest sytuacja, kiedy zespół zmienia się, ponieważ pojawia się nowy uczeń, a inni odeszli.

Zgrana klasa nie tworzy się jednak w jeden dzień!

Nawet kiedy mamy do dyspozycji najlepszy scenariusz lekcji wychowawczej i listę gier integracyjnych.

Aby klasa miała cechy zgranego zespołu musi upłynąć trochę czasu, czasem nawet rok.

To jest proces, w którym najważniejszą rolę odgrywa klasa wraz z wychowawcą. Choć rodzice nie są tu też bez znaczenia.

Poniższe gry i zabawy integracyjne to ćwiczenia, które pomogą nauczycielowi zintegrować klasę szkolną (nawet tę w liceum) z uśmiechem i na luzie. Bo któż nie lubi się bawić?


 

I. Niech wstanie ten, kto …

Cele:

• poznanie i integracja klasy szkolnej
• dodanie energii i pobudzenie 

  1. Dzieci siedzą w kole na krzesłach.
  2. Jedna osoba stoi w środku koła rozpoczynając zabawę (nie ma swojego krzesła) mówiąc „Niech wstanie ten, kto… (lubi banany, był w Londynie, potrafi jeździć rowerem…)”
  3. Osoby, których to dotyczy i np. lubią banany muszą zmienić miejsce siadając na innym krześle.
  4. Nie wolno siadać na krześle bezpośrednio sąsiadującym ze swoim po lewej lub prawej stronie.
  5. Kiedy część osób szuka nowych miejsc osoba mówiąca zdanie szuka dla siebie miejsca. W ten sposób ktoś inny pozostanie bez krzesła i rozpocznie kolejną rundę.

Uwaga: W tej zabawie należy ustalić zasady z klasą na temat tego, czego mówić nie wolno. Kiedy pojawi się niewłaściwe zdanie (np. Niech wstanie ten, kto nie lubi Maćka) należy natychmiast zareagować.


 

II. Bezludna wyspa

Cele:

• integracja klasowa i zgrany zespół
• stworzenie poczucia siły i mocy grupy
• zwiększenie zaufania wśród uczniów

  1. Każda osoba w grupie wymienia jedną rzecz, którą chce zabrać na bezludną wyspę. Nie ma żadnych ograniczeń i można zabrać nawet helikopter albo lakier do włosów. Ważne, aby przedmioty nie powtarzały się.
  2. Celem grupy jest dowiezienie wszystkich przedmiotów na bezludną wyspę.
  3. Następnie grupa wymienia się nawzajem swoimi przedmiotami mówiąc: Ja mam grzebień, co masz? Ja mam wodę. Wymienimy się?
  4. Wymiany dokonujemy kilka razy. Może się tak zdarzyć, że nasz przedmiot do nas wróci – to jest ok.
  5. Po kilku minutach grupa siada na krzesłach i każdy podaję nazwę przedmiotu, z jakim został.
  6. Na koniec sprawdzamy czy mamy wszystkie rzeczy.

Uwaga: Czasem ktoś nie chce się wymienić. Nie zmuszajmy do tego dzieci. To jest dla nas informacja, że ta osoba nie czuje się na tyle bezpiecznie w tym zespole, żeby oddać swój przedmiot. Choć czasem powody zatrzymania swojej rzeczy mogą być inne.


 

III. Od A do Z

Cele:

• zgrana klasa
• integracja klasy szkolnej
• poznanie się nawzajem
• dodanie energii i uśmiechu

Grupa stoi w kole i ustawia się według jakiejś zasady np.:

  1. alfabetycznie – imiona – na początku koła będzie stała Ania a na końcu Zbyszek
  2. alfabetycznie – ulice
  3. czasem dotarcia do szkoły – od najkrótszego do najdłuższego
  4. miesiącem urodzenia – na początki styczeń aż do grudnia

Uwaga: Trzeba uważać na to, co może zawstydzić dzieci i nie ustawiać się ani wzrostem, ani wagą, ani rozmiarem buta. Zwłaszcza w okresie dojrzewania mogą to być tematy drażliwe.


 

IV. Czarodziejska kostka

Cele:

• integracja klasy szkolnej
• dowiedzenie się o sobie nowych rzeczy

  1. Grupa siedzi w kole.
  2. Każda osoba, która rzuci kostką musi podać tyle informacji o sobie, ile wypadnie oczek.
  3. W innej wersji uczestnik zabawy może np. podawać tyle swoich umiejętności, ile wypadnie oczek. Wszystko zależy od tego, jaki cel chcemy osiągnąć.

Uwaga: To dobra zabawa integracyjna, kiedy klasa się już trochę poznała i ma ochotę odkryć się przed innymi na forum. Nie róbmy jej jako pierwszej spośród gier i zabaw na integrację.


 

V. Dwa koła

Cele:

• integracja grupy
• lepsze poznanie uczniów

  1. Dzielimy klasę na dwie grupy.
  2. Jedna grupa tworzy małe koło stojąc do siebie plecami.
  3. Druga grupa tworzy wokół nich większe koło, tak aby każdy miał parę i stał do siebie zwrócony buzią.
  4. Każda para przez 1-2 minuty rozmawia ze sobą odpowiadając na pytania: Co będziesz robić dziś? Co będziesz robić za miesiąc? Co będziesz robić za rok?
  5. Na sygnał osoby prowadzącej – zewnętrzne koło przesuwa się np. o 3 osoby (wewnętrzne koło nie zmienia położenia) i w ten sposób tworzą się nowe pary. Pytania pozostają te same.
  6. Pytania można zmienić na inne. Ważne, żeby dzieci miały możliwość porozmawiać w cztery oczy w osobami, z którymi normalnie nie rozmawiają.
  7. Dzięki tej zabawie klasa się poznaje i powstają wspólne tematy do rozmów na później.

Marta Hendzel – trener umiejętności miękkich, prowadzi warsztaty z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, integruje klasy i grupy, szkoli również nauczycieli i wspiera dyrektorów szkół, certyfikowany trener komunikacji opartej na empatii (NVC), właścicielka Pracowni z Oknem na Świat w Warszawie.

https://okno.edu.pl/pracownia-rozwojowa/integracja-grup-i-klas/